Batman Superman ellen:
Az igazság hajnala
Üdvözlök mindenkit, újra itt a Klasszikus Hollywoodban. A mai
alakalommal a márciusi mozi felhozatal legnagyobb dobásáról lesz szó, ami nem
más, mint a Batman Superman ellen, ami Az igazság hajnala alcímet kapta. Nem is
kérdéses, hogy ez volt az év legjobban várt blockbustere,
de akár az év leginkább várt filmje címét is
jogosan vinné el, mert azért mégiscsak a képregényvilág 2 legikonikusabb alakja
csap össze egymással. Ez a kettő pedig nem más, mint Gotham sötét lovagja
(Batman) és Krypton bolygó utolsó sarja (Superman). Na de nem csak ezért volt
az egész film várós, ugyanis (mint ahogy az alcím is mutatja) ezzel a filmmel
vezeti fel a Warner a saját DC filmes univerzumát. A stúdió látva a Marvel
sorozatos sikereit, úgy döntött ő is megpróbálkozik ezzel a struktúrával. És
igen, itt is lesz egy nagy szuperhős csapat, név szerint az Igazság ligája, ami
a DC-nek a Bosszúállók csapata. Ez persze egyáltalán nem koppintás, mivel maguknak
az Igazság ligája képregényeknek is hatalmas rajongótábora van, talán nagyobb
is, mint Vasemberéknek. De valljuk be mozi filmek terén nem véletlenül sokan a
Marvelt választják. Ennek oka az, hogy a Warner sokszor rosszul nyúl hozzá az
alapanyaghoz. Ezért nincs sok kiemelkedő képregény adaptáció közülük, csak pár
kivétel pl. A sötét lovag trilógia, a Watchmen és a V mint vérbosszú. Viszont
ezek a felsoroltak (Batman kivételével), alig ismertek. Ugyanakkor, ha
megnézzük őket, akkor látjuk, hogy a DC mennyivel jobb filmeket tudna csinálni.
A képregényeikre mindig is jellemző volt a felnőttesebb, reálisabb és elégé
sötét hangulat. Ez még akkor is működik, mikor olyan embereket látunk, akik
halakkal kommunikálnak, fénysebességgel szaladnak, valamint zöld gyűrűvel
formálnak tárgyakat. Tudom, nevetségesen hangzik, de működik. A képregényekben
(meg pár animációs filmben). Mozi filmben viszont ezt nehéz úgy megoldani, hogy
közben komolyan lehessen venni a látottakat. Nem szeretek hasonlítgatni, de a
Marvelnél azért működik, mert ott eleve a látvány és szórakoztatás a cél. Így
eltudjuk nézni, azt, hogy egy zöld óriás zúzza szét New Yorkot. Viszont, ha ezt
már komolyan vesszük, akkor ott lesznek bajok. Egyetlen kivétel van, ez pedig
Batman. Nincs szuperereje, esendő és nem azért lett igazságosztó, mert annak
született vagy radioaktív baleset áldozata lett, hanem azért, mert az
embereknek szüksége van rá. Nem véletlen, hogy ő a kedvenc képregény hősöm. De
ugyan akkor ott van Superman akiről, még egy épkézláb adaptáció sem készült. A
régi 78-as változat talán még hűnek mondható, de mai szemmel egyszerűen már
gagyi. Az Acélembert pedig szintén felejtsük el, mert bármennyire volt
látványos a végeredmény, az egész egy összecsapott maszlag volt, amiből
hiányzott a lélek. De Superman, már a filmek előtt sem volt nekem szimpatikus,
mert mindig volt neki egy patrióta nézette, amit én egyszerűen nem tudok
elfogadni. Az pedig, hogy sebezhetetlen az csak kiöli nálam azt, hogy aggódni
tudjak érte. Na de vissza az Acélemberre egy kicsit. Lehetett volna egy Sötét
lovaghoz méltó alkotás, ami megszeretteti velem a karaktert, viszont volt 2
tényező, ami belerondított az egészbe. A rendező Zack Snyder és a forgatókönyv
író David S Goyer. Snyder nem egy rossz rendező, de egyszerűen nem méltó ahhoz,
hogy egy ilyen komoly univerzumot hozzon létre ilyen filmekkel. Vele az a baj,
hogy inkább látványtervezőnek jó. Mert az akciókat remekül meg tudja csinálni,
lásd. 300. De a DC-nek nem több látvány kell, hanem több tartalom. És Goyer-rel
szövetkezve nem tudnak jó történetet csinálni. És itt van az a hiba, ami balul
sül el a DC filmeknél. Mindig rossz embert bíznak meg a feladattal. Nem tudnak
olyan rendezőket választani, akik ne vinnék el az egészet a gagyi irányba.
Ugyanez igaz a 90-es évekbeli Batman filmekre, a Macskanőre és a Zöld lámpásra,
valamint az Acélemberre. Ezek után az kellet volna, tenni, hogy rendező váltást
csinálnak, de mivel a Superman jól teljesített a kasszáknál, ezért Snyder ismét
bizonyíthatott, hogy képes egy épkézláb, képregény hű adaptációt csinálni.
Lássuk a végeredményt. Ez a Batman Superman ellen.
Történet:
A film az Acélember végi csatával
kezd, ezúttal az ott tartózkodó Bruce Wayne (Ben Affleck) szemszögéből nézve. A
titkon denevérnek öltöző személy szörnyülködve látja, hogy egy olyan hatalom
pusztítja Metropolist, amit nem lehet megállítani. Tart attól, hogy Superman
(Henry Cavil) egyszer ellenségként fog az emberekre tekinteni és emiatt elpusztítja
a földet. Ezzel nemcsak ő van így, mivel rengetegen haltak meg akkor, mikor
Superman csatateret csinált a városból. Sokan félnek tőle, de vannak, akik
megmentőként tekintenek rá. Elindul egy kormányzati ülés, mely megpróbálja
eldönteni, hogy Superman az emberek ellen vagy oldalán van. Közben megjelenik Lex
Luthor (Jessie Eisenberg) is, aki nem sok jó dologra készül (ki hitte volna?).
Megvalósítás:
Nos, ez az év legmegosztóbb filmje. A
kritikusok egyöntetűen lehúzzák (Rotten Tomatoes 32%-a), viszont a nézők pedig
szeretik (nem mindenki). Hogy én mit gondolok? Lássuk.
Az alaptörténetben rengeteg craft van. Már csak az a tény,
hogy Supermanre ellenségként tekint az emberiség, köztük Batman is. Ebből egy
nagyon jó forgatókönyvvel és remek rendezéssel egy kiemelkedő képregényfilm
készülhetett volna. Viszont a Warner, DC örökös betegsége itt is befigyelt.
Ugyanis Zack Snyder és David S Goyer nem képesek egy ilyen témát, ilyen erősen
megcsinálni. Tele van jó ötletekkel a film, viszont egyiket se használják ki.
Ugyanakkor e mellet ott volt a stúdió nyomása is. Le kellett rakni a filmes
univerzum alapkövét, kellett egy konfliktus szálat írni, kellett folytatni az
Acélembert, fel kellett vezetni Batman karakterét és mellé még az Igazság
ligáját is fel kellet vezetni, mindezt 2 és fél órába összesűrítve. Már ez is
garantálja a kritikai buktát, de még mellé jön Snyder, aki már az előző
filmjével nagyon megosztotta a nézőket és kritikusokat. Haladjunk szép sorjában.
A jó ötletek megvannak benne és ezek mind a film apró
fénypontjai. Már az elején, mikor látjuk, hogy Superman milyen áron mentette
meg a világot egyszerűen félelmetes. És remekül alapozza meg a Batman-nel való konfliktust.
Vagy ott van a tárgyalás, ami eldönti, hogy Superman jó vagy gonosz. De ezek
mind csak apró morzsaszemek, mert az egész cselekmény egyszerűen súlytalan. Nem
érezzük a tétjét a dolgoknak és feleslegessé is teszi a látottakat. Sokszor
olyan események történnek benne, melyeket, ha kivágnánk, akkor fel sem tűnne a
film nézése közben. Gondolok itt Lois Lane történet szálára, ami egyszerűen
csak perceket vett el az amúgy sem rövid játékidőből. Batman-nek is van egy
nyomozása, ami szintén felesleges, mivel úgy is tudjuk, hogy minden szál hova
fog kilyukadni (véletlenül sem egy kopasz tudóshoz, áhhhhh nem bizony!!). És
akkor ott vannak a felvezető pontok az Igazság ligájához. Jó hogy ott vannak,
de annyira erőltetetten rakták bele őket, hogy egyáltalán nincs meg benne a
báj. És akkor térjünk rá a legnagyobb szívfájdalmamra, ami nem más, mint Batman
és Superman közötti konfliktus. Annak ellenére, hogy ez volt a legfontosabb pontja
a filmnek, ez lett a legjobban elhanyagolva. Túl sokat akartak belepakolni ebbe
a filmbe, míg végül pont, hogy ez rész lett a legsúlytalanabb. Azt el kell
ismerni, hogy hangulatban és látványban jól nézett ki, de az egész alig tartott
6 percig. És a harc utáni békekötés, pedig egyszerűen botrányos. Nem lett volna
rossz ötlet, de annyira kínosan rakták bele, hogy az nekem fájt. Az meg, hogy
utána örök barátok lesznek, miután 1 másodperccel ezelőtt majdnem megölték
egymást, no comment. Szóval ez a film tipikus hibája, annak, hogy túl sokat
akar markolni, de keveset fog. Volt koncepciója az egésznek, viszont a végére
annyi mindent raktak bele, hogy erre a rengetegre alig maradt idő kidolgozni.
Ezek után azt gondolhatjátok, hogy én utálom ezt a filmet és a szőrös szívű
kritikusok pártját képviselem. Az igazság viszont az, hogy nem így van. Persze
attól még ez a film csalódás, de egyszerűen nagyon gyorsan eltelt az a 2 és fél
óra. És én nem unatkoztam a mozi alatt. Én úgy nyilatkozok erről a filmről, hogy
ez egy középszerű képregényfilm, viszont annak tökéletes. Az egésznek volt egy
nagyon jó hangulata, stílusa és látványa (de erről majd később).
Karakterek és színészek:
És a film
legnagyobb fénypontját itt kell keresni. Ez pedig nem más, mint Ben Affleck Batman-je.
Ő már egyszer bemutatkozott szuperhősként, mint Daredevil, viszont azt inkább
hagyjuk. Sokan kiakadtak, hogy miért őt kellett választani a szerepre. És végül
ő lett a filmtörténelem egyik legjobb Batmanje. Na, jó, azért nálam még mindig Christian Bale
az örök kedvenc, de tény, hogy Affleck sokszor már túlszárnyalja őt is. Egy
teljesen más karaktert hoz, ami sokkal inkább hasonlít a képregényes,
videojátékbeli denevérre. És Bruce Wayne-ként is nagyon jót alakított. Végig
tudtam érte izgulni és egyértelműen tovább mélyítette a karakter fontosságát a
filmtörténelemben. Ugyanakkor Henry Cavil, mint Superman, ugyan azt a teljesítményt
hozta, mint az Acélemberben. Nem volt kirívóan rossz, de nem csinált semmit
csak morcosan nézett és néha megmutatta kigyúrt felső testét. De ettől még nem
lesz jó Superman. A másik baj, hogy a filmben inkább övé a főszerep. Oké,
Batman több játékidőt kapott, de a történet központjában egyértelműen Superman
állt. Ezért inkább éreztem ezt a filmet Acélember 2-nek, mintsem Batman
Superman ellennek. Viszont a filmesek elérték azt, hogy jobban várjam az önálló
Affleck-es Batman filmet, mintsem az Igazság ligáját. A másik nagy kérdőjel
számomra Jessie Eisenberg Lex Luthorja. Na, rá ugyanaz igaz, mint amit az egész
filmről elmondtam. Nagyon felemás. Vannak, iszonyat erős pillanatai, amikor látom,
hogy ő alakít valamit is, nagyon jól. De voltak olyan pillanatai, amiket
egyszerűen nem tudtam hova rakni, annyira ripacskodó volt. Luthor-hoz mindig is
rosszul nyúltak hozzá a filmesek. Sokszor állítják be ripacsnak és ez nem az
igazi énje. De még meg kell említenem Wonder Woman karakterét is, aki meglepően
jó volt. Nagyon epikus volt, ahogy megjelent és a karaktere is szimpatikus
volt. Egy bajom volt vele. Nagyon kevés időt kapott. Alig tűnik fel 15 percnél
hosszabb ideig. Ugyanakkor a filmesek azt is elérték, hogy várjam a jövő évbe
kiadott önálló filmjét.
Vizuális megvalósítás:
Na és elértünk, ahhoz a ponthoz, ami
miatt egyszerűen nem tudom azt mondani, hogy ez a film rossz. Az operatőri
munka szép, a hangulat annyira magába szippant, hogy eltelik az a hosszú idő, a
speciális effektek szépek, bár a végére a Doomsday-es harc, már nagyon sok volt
nekem. És a zene!!! Hans Zimmer egyszerűen nem tud hibázni. Olyan fantasztikus
zenét írt, hogy a film rossz pillanatait is élvezhetővé tudja tenni. Ezek a
film legnagyobb erősségei. És itt tenném fel a kérdést: Vajon ezeknek kell a
legnagyobb pozitívumoknak lenni? Ha egy popcorn moziról beszélünk, akkor igen.
Viszont, ha megnézzük azt, hogy ebből többet lehetett volna kihozni, akkor már
más lenne a véleményem.
Röviden ennek a filmnek az a legnagyobb baja, hogy rosszul
nyúltak hozzá a témához. Snyder nem tud középszerű akciófilmnél jobb művet
csinálni. Látvány terén viszont rengeteg tapasztalata van. És ezt a filmet is
megfelelő szemmel kell nézni. Nem szabad sokat várni tőle, mert ez egy
agykikapcsolós, popcorn mozi. Viszont más kérdés, hogy ez lehetett volna több
is, de végül így alakult.
Én a Klasszikus Hollywood voltam. Sziasztok J
Értékelés: 10/6
Ez is jól sikerült! Gratulálok!
VálaszTörlés