2015. november 3., kedd

Steven Spielberg Top 10

Steven Spielberg összegzés


Üdvözlök mindenkit a Klasszikus Hollywoodban. Hát eljött ez is. Nem is gondoltam volna, hogy sikerülhet, de meg csináltam. Végére értünk egy rovatnak. Már próbálkoztam az akciófilm rovattal, de az súlyosan megbukott már az elején. Azóta sem folytattam és el is ment a kedvem, hogy foglalkozzak vele. Viszont sok kudarc után a Spielberg marathont végre sikerült befejeznem. Igaz pár film kimaradt pl. Ryan közlegény megmentése és az utóbbi évek Spielberg filmjei, de úgy érzem itt az ideje abbahagyni. Reménykedek, hogy a horror rovatot is majd letudom zárni, de lassan már annak is ideje lesz, most, hogy a Halloween már mindjárt véget ér. Na de összpontosítsunk a mai témánkra. Ez egy rendhagyó írás lesz, mert most összegezni fogom az eddigi filmeket, amiket láttam Steven Spielbergtől és utána lesz egy top 10-es lista a legjobb alkotásairól, persze az én véleményem szerint és még lesz egy csalódás lista is a legrosszabb filmjeiről, de az már csak 5 darabból fog állni. De nem is szaporítom, tovább a szót jöjjön az összegzés kezdve a rendezőről, Steven Spielbergről.

Ember kritika: Ironikusan, most nem egy filmről, hanem egy személyről fogok írni. Hogyan is érdemes elkezdeni egy ilyet. Hát persze, hogy személyes tapasztalatokkal. Steven mester volt az 1. filmes rendező, akinek megjegyeztem a nevét. Még csak kis óvodás voltam, mikor egyszer csak az Rtl-en nézegettem az ajánlókat (ma már nem nézzek tv-és csatornákat, mert az a sok reklám kizökkent engem az élményből, ezért is fura, hogy ennyi idősen még néztem őket) és egyszer csak egy dinoszauruszos filmet kezdtek el rajta reklámozni. Na, mi lehetett az? Természetesen. A Jurassic Park. Én kis óvodás fejjel kértem szüleimet, hogy nézzem, de ők nem akarták, mert azt hitték, hogy félni fogok rajta. Később aztán sikerült megtekintenem és azóta gyerekkorom legmeghatározóbb filmélménye lett. Ezután teltek-múltak az évek és újra bele bukkantam Spielberg-be. Ezúttal az Indiana Jones filmeket néztem meg tőle és ez volt a 2. legmeghatározóbb élményem. Jó hosszú ideig csak e filmek léteztek számomra. Egyszer elcsíptem az E. T.-t is egy nyári táborban szervezett mozizás közben, de nem sikerült végignéznem. Azután tovább néztem a stáblistákat és megláttam Spielberg nevét. Gondoltam, ha 2 nagyon jó filmet tett le az asztalra, akkor már utána olvasok egy kicsit. Ez már az általános iskolában 10 éves korom környékén történt. Megtaláltam a teljes filmes adatbázisát és elhatároztam, hogy megnézzem őket. Persze akkor még csak kósza álom volt. Majd jött az életem sorsforduló pontja. 13. életévemet töltöttem be, mikor is erőt vettem magamon és megnéztem életem első horror filmjét, a Cápát, ami szintén Spielberg volt. Sokszor említettem már a bloggomban, hogy a Cápa filmnek köszönhetően lettem filmőrült. A katarzis után Spielberg-et istenként tiszteltem és nálam egy szent ember lett. Ezt a szentséget, csak tovább öregbítette a Schindler listája. Aztán, amint jobban bele ástam magam a karrierjébe és már egyre jobban kezdtem megérteni a filmes világ működését. Kialakult a saját stílusom és jött a többi rendező. Kubrick, Tarantino, Scorsese, Nolan, Fincher stb. Aztán mikor az Indiana Jones 4.-et megnéztem, azóta kiábrándultam Steven-ből. Aztán pedig jöttek a 2000-es évek belli filmjei és kezdtem tapasztalni, hogy a gyerekkorom nagy hőse átalakult mohó pénzes zsák bácsivá. Azóta levetettem őt a szentek névsorairól. De aztán eszembe jutottak a régi nagy alkotásai és azt mondtam magamban, hogy ettől függetlenül nem szabad őt gyűlölnöm. Nem is szabad elvitatni, hogy ő volt a modern Hollywood megalkotója. Ha ő nem lenne, akkor a világ sem lenne olyan, amilyen. És bármennyire is sokat változott a szememben Spielberg (negatív értelemben) még most is ott a helye a legjobb rendezők listájában. Épp ezért én 10/9-re értékelem őt, mint személyt.


Na, de most akkor térjük rá a Top 10-es listámra. A lista teljesen szubjektív, de ezt már szerintem tudjátok.

10.

Bíborszín

Talán ez az egyetlen kakukktojás a listámban. Én szerintem egy teljesen oké film, de Spielbergnek sok ilyen vagy felemás filmjét láttam és ez az, ami talán egy kicsit ki is tűnik a közepes filmjei közül. Ez volt az 1. drámája a rendezőnek. 1985-ös a film és Alice Walker pulicer-díjas regényének adaptációja. A főszereplője egy néger nő (Whoopie Goldberg alakítja), akit elválasztanak a testvérétől és hozzá kényszerítik egy zsarnok néger földesúrhoz (Dany Glover alakítja). Ő pedig próbál ott megélni és megtartani az optimizmusát. Azért mondom, hogy nem egy rossz film, mert látom a munkát benne. A történet jó, a színészek jók, a táj jó. De a probléma ott kezdődik, hogy csak jó. Ez a tipikus biztonságos film, mely nem akar kitűnni és nem akarja megváltoztatni a világot, csak megfelelni az elvárásoknak. És azért ez nem Spielberg stílusa. Az 1986-os gálán 11 Oscar-ra jelölték, de ebből egyet sem kapott meg és ez, akkor elég égő volt. Szerintem egy átlagosnál jobb film, aki megakarja nézni az nem fog vele veszteni sokat, de aki kihagyja az sem fog semmit veszteni vele. Csak azért került be, hogy meglegyen a Top 10-es lista.

9.

Kapj el, ha tudsz.

Nyugodjatok meg, most jönnek a jó filmek, melyeket már mindenkinek nagyon ajánlok. Ebből az egyik a Kapj el, ha tudsz. Nem készült róla kritika, ennek egy oka van, hogy lusta voltam. Ez egy 2002-es film, mely igaz történet alapján készült. A főszereplő Frank William Abignél (Leonardo DiCaprio), aki a családi bonyodalmak miatt megszökik otthonról és elkezd hamis csekkeket és bankjegyeket gyártani, melyből megélhet. Persze az FBI rögtön észreveszi őt és ráküldi Carl Hanratty-t (Tom Hanks), hogy fogja el őt. Az egész film erről a macska-egér játszmáról szól. Ami nekem nagyon tetszett a filmben, hogy felszabadultabb hangulatú volt. Sőt meg merem kockáztatni, hogy vicces is. Ez az a film, melyet beraksz, nem gondolkozol rajta és elszórakoztat. És ezt most teljesen pozitív értelemben mondom. DiCaprio és Hanks nagyon jól játszanak és egy nagyon jó ellen párost hoznak a vászonra. Egyedüli hibája a filmnek, hogy túl hosszú. Vannak benne néha elnyújtott jelenetek és a végére leül az egész cselekmény. Ettől függetlenül ajánlom ezt a filmet, persze csak akkor, ha eltudjátok kapni.

8.

Harmadik típusú találkozások


Ez volt Spielberg 1. sci-fi filmje, mely 1977-ben került a mozikba. Nagy pechére, hogy egy időben jött ki Lucas Star Wars filmjével és ezért nem sokan mentek el rá moziba. Az egész mű egy rejtélyre épül. Különös fény és hang jelenségek lesznek jelen a világ minden részén, illetve, akik közelebbről is megtapasztalták az egészet, azoknak egy furcsa és megmagyarázhatatlan forma kering a szeme előtt. Ilyen a mi főszereplőnk is, aki próbál rájönni, arra, hogy mi is folyik itt. A végére pedig minden megoldódik és kiderül, hogy az UFO-k akarnak kapcsolatba lépni az emberekkel. Amiben újított a film, hogy itt már nem akarják az idegenek leigázni a világunkat, hanem épp hogy megismerni akarnak minket. Kapcsolatba lépni velünk. A film jól építkezik, viszont a történet néhol eléggé döcög és vannak benne néha üres járatok. A karakterek pedig nem annyira kiemelkedőek. De nem is ez a lényege a filmnek. Az egész a nagy találkozást vezeti fel nagyon jól és a végére meg is kapjuk a katarzist. Zseniális, ahogy le lett zárva az egész. Ezt a filmet csak nézni kell és elgondolkodni az élet rejtelmeiről.

7.

Párbaj

Nem kérdés, hogy Spielberg legelső filmjének is helye van a listán. 1971-ben készült és TV film. A kezdetekben még nem volt Steven-nek olyan hírneve, hogy mozik kapkodtak a filmjeiért. De ha megnézzük eme TV-re szánt alkotását, már rögtön látjuk, hogy itt egy zseni bontakozik ki. Az egész film egy nagy üldözéses jelenet. Egy őrült kamion sofőr megakar ölni egy ártatlan, munkába induló embert. Semmi motiváció nincs benne, egyszerűen csak az őrület hajtja őt. Nos, ha van film, amiben lehet félni egy kamiontól, akkor ez az. Nem is látjuk a sofőr arcát csak a gép monstrum hatalmas motorháztetejét. A főszereplőért pedig nagyon tudunk izgulni és közben körmünket rágjuk le az izgalomtól. Egy igazi road-movie, thriller a Párbaj és ez a film mindenkinek kötelező megtekinteni. Ha nem, akkor egy kamion fog benneteket követni haza felé menet.

6.

E.T.

A kis hazatelefonálós idegen lett a 6. helyezett. 1982-es film és ez Spielberg személyes kedvence. Ez volt az a film, ami bebizonyította nekünk, hogy az idegenek, nem biztos, hogy gonosz szándékúak lehetnek mindig. Sőt ebben a műben, maguk az emberek az igazi gonosz karakterek. Csak a kísérlet számít nekik. Ez a film a tökéletes családi kikapcsolódás. Gyerekeknek azért jó, mert E.T. vicces és aranyos, illetve a gyerek színészek is kifejezetten jók (nem irritálóak), felnőttek meg azért élvezhetik az egészet, mert előhozza belőlük az elveszett gyereket. És még szerintem azon ritka filmek egyike, ahol a giccs nagyon is kell bele és igen, meg is érinti sok ember szívét. Bárkinek ajánlom ezt a filmet, kicsiknek és nagyoknak egyaránt. E.T. phone home.

5.

Ryan közlegény megmentése

Nos, igen. A kedves E.T. után most jöjjön egy kevésbé kedves, de annál realisztikusabb film, ami nem más, mint az 1998-as Ryan közlegény megmentése. Erről a filmről sem volt kritikám, mert megint lusta voltam, akkor. A Schindler listája után Spielberg megint kipróbálta magát a háborús filmek terén és megint egy maradandó alkotást sikerült elkészítenie. Története röviden, annyi, hogy a Normandiai partraszállást követően Millis százados (Tom Hanks), olyan feladatot kap a szövetségiektől, hogy az ellenség területére betörve megmentsen egy James Ryan nevű közlegényt. Az egész filmben az a kérdés merül fel, hogy miért kockáztassanak egy szakasz ember életét egy ember miatt? A filmet sokan nem szeretik, mert túl amerikanizáltnak, túl pátoszosnak és túl meseszerűnek ítélték meg. Mikor először láttam a filmet én sem rajongtam érte, viszont újra nézések során rájöttem, hogy ez egy zseniális film. Persze, hogy van benne pátosz, meg Amerika hősiessége, de emellett ott van a kegyetlen képmutatás a 2. világháború sötét korárról. A film nagyon reálisan mutatja be a katonák életét a haditáborokban vagy a csatatereken. És néhol elégé naturális is tud lenni, elég a Normandiai partraszállós jelenetre gondolni, ami a filmtörténelem legjobb háborús csatajelenete. Persze apróbb hibák vannak benne pl. Tom Hanks castingolását én nem értem. Szeretem Tom Hanks-et, nagyon jó színésznek tartom, de háborús parancsnokként szerintem nem állja meg a helyét. És ezzel elmondtam a film összes hibáját, mert Tom Hanks-en kívül ez a film zseniális úgy, ahogy van.

4.

Jurassic Park

És, akkor vissza is tértünk gyerekkoromba, mert a dobogóról épp, hogy csak lecsúszott (de csak egy fokkal) a zseniális Jurassic park. Ez az 1993-as film még most is kiállta az idő próbáját, sőt sokkal jobban vannak benne megcsinálva az effektek, mint a mai CGI világban. Az őslények megvalósítása a legnagyszerűbb, amit valaha láttam. Nagyon életszerűek és elhisszük, hogy ezek itt vannak, lélegeznek, esznek és isznak. És ezt most nem csak a gyerekkori élmények mondják bennem, mert még így érettebb fejjel is imádom ezt a filmet. És mikor kiadták az eredetit 3D-ben a hazai mozikban, én voltam az 1. aki jegyet vett rá (majdnem). Ugyanakkor a film tele van félelmetes jelenetekkel, elég csak a T-rex randalírozására gondolni vagy a személyes kedvenc jelenetemre a Raptorok a konyhábanra. A karakterek is szimpatikusak, nem akartam, hogy bármelyikük is dínó kajaként végezze. Azóta készült már több folytatása is, de hiába, hogy a most kijött 4. rész jó lett, az eredeti színvonalát egyik sem tudta überelni. A zenéjét pedig soha nem lehet elfelejteni.

3.

Indiana Jones 1-3

Bár a Jurassic Park volt gyerekkorom legmeghatározóbb filmélménye, mégis az Indiana Jones eredeti trilógiája került nálam a dobogó 3. fokára. Hogy, miért? Indiana Jones karaktere miatt. Nem túlzok, hogy ő Spielberg legjobb karaktere. Tegye fel a kezét, aki nem akart archeológus lenni, mikor látta gyerekként az Indiana Jonest. Nem látom a kezeket szóval ezt megszavaztuk. Viccet félretéve, ez a karakter azóta hallhatatlanná vált, mindenki számára. Harison Ford pedig tökéletes választás volt a szerepre. Itt most azért az első 3 részt raktam a 3. helyre, mert nem tudok rajtuk különbséget tenni. Mindegyik tökéletes, úgy ahogy van. Na, jó, ez nem teljesen igaz, mert a 2. részben volt a nagyon idegesítő nő és kisgyerek, akiket a pokol mélyére kívántam, de még így is egy tökéletes film a 2 is. Ritka azon trilógiák egyike, ahol a 3 rész között nem lehet különbséget tenni. Tudom, tudom. Már nem trilógia, mert elkészült a 4. rész is, de az számomra nem létezik. Az a borzalmas 4. rész próbálta megölni az Indy mítoszt, de nem sikerült neki. Nem is érdemes több szót szentelni rá, mert nem érdemli meg. Viszont az első 3 részt az mindenkinek ajánlom. Aki pedig látta már az biztos megnézi újra és újra, mert egy felejthetetlen kaland Dr. Jones utazásai.

2.

Cápa

Igen. Pontosan. Csak egy valaki nyerheti meg az ezüstérmet. Az a film, ami megváltoztatta, addigi életemet. De most nem csak a nosztalgia beszél belőlem. Megnéztem újra nemrég és még mindig ugyan olyan zseniális. Ha fürödni megyek a tengerpartra ez a zene fog egész életemben kísérteni. Komolyra véve a szót a Cápa, akár csak a Jurassic Park, kiállta az idő vasfogát. És az egész mozi történelemben is fontos ez a film, mert ez hozta fogalomba a nyári blockbustert (szórakoztató mozi). Az egész feszültség faktort mesterien adagolja a film. Már attól is félünk, mikor nem is látjuk, a cápát csak érezzük, hogy ott van. És mikor eléri a partot, nincs menekvés. Mondanom se kell, hogy emiatt a film miatt 1975-ben a strandra látogatók száma több, mint a felére lecsökkent. És vannak rokonaim, akik 75-ben, moziban látták a filmet és rájuk is nagy hatással volt. Ez a film egy örökzöld klasszikus. Ha ez nem született volna meg, most nem írnám e sorokat.

1.

Schindler listája

És hát az első helyezet, mely kétségtelenül bebizonyította, hogy egy szórakoztató filmes rendező, tud egy ilyen gyomrost adni a nézőnek. És ez igaz. Spielberg egy időre szüneteltetni, hagyta látvány csapatát és egy személyes témát dolgozott fel. És ki hitte volna, hogy ez lett a legjobb mozija. Ez a film nem csak a holokausztról és annak borzalmairól szól, hanem az emberségről. Hogy maradhatunk emberek egy ilyen világban. Oscar Schindler-nek viszont sikerült. Közben pedig szemtanúi lehetünk a világ kegyetlen embereivel is, akik próbálnak emberek maradni, de a felsőbb hatalom ezt meggátolja. Ilyen Amon Goethe karaktere, aki a náci ideológia legnagyobb áldozatta. És nem szégyen, de ez az a film, mely engem mindig megkönyeztett újra és újra. Mindenkinek kötelező darab ez a zseniális alkotás.

És most jöjjenek, azok a filmek, melyeket inkább letagadhatna a rendező. Ebből csak 5-öt gyűjtöttem össze.

5.

Nap birodalma

A 2. világháborút egy másik oldalról, a Japán-Kína oldalról, mutatja be. A főszereplő az, akkor még gyerek Christian Bale (Batman, Amerikai Psycho). A történet, annyi, hogy elveszíti a családját és japán munkatáborba kerül, ahol próbál túlélni. Ígéretesen kezdődik a film és mindent megad, hogy egy nagyszerű mű legyen belőle, de a közepe felé haladva az egész véresen unalmas és émelyítően giccses lesz. Spielberg nem tudta eldönteni, hogy, most egy komoly drámát vagy egy gyerekes kalandfilmet, akar e csinálni. Néhol komoly, néhol gyerekes. És én érzem magam szörnyen, de Christian Bale itt nagyon idegesített. Persze utána egy nagyon jó színész lett belőle.

4.

Hook

Egy másik példa, hogy egy film még működne is, de útközben meggondolja magát és átcsap ripacskodásba. A történet röviden, annyi, hogy Pán Péter (Robin Williams) már felnőtt és közben elfelejtette, hogy ki is ő. Ám de ellensége Hook kapitány (Dustin Hoffman) elrabolja 2 gyerekét, Péter pedig visszatér Sohaországba. Jól indul a film. Ez a Péter felnőtt és már nem tud repülni megoldás nekem nagyon tetszett. Ebből egy olyan jó családi filmet lehetett volna csinálni, de a közepére teljesen megváltozik az egész. A színészek elripacskodják az egészet, a látvány szörnyű és Hoffman Hook kapitánya borzalmas. Azért került csak a 4. helyre, mert ezt gyerekeknek készítették és ők még élvezhetik is.

3.

Sugarland expressz

Ez az a film, ami a Párbaj és a Cápa között készült el és nem értem, hogy Spielberg mit akart csinálni ezzel a filmmel. Az egész egy road-movie és túsz dráma egyvelege lenne. Egy házaspár kiszökik a börtönből, hogy megmentsék gyereküket a gyámügyösektől. Útközben egy túszt fognak el és emiatt egész Texas rendőrsége a nyomukban van. Az egész igaz történet alapján készült. Értem, hogy ez tényleg megtörtént, de az nem változtat azon a tényen, hogy a film szörnyű. Az egész egy dráma lenne, de annak túl nevetséges, mert bele raktak olyan elemeket, melyek már vígjáték szintbe emelik a filmet pl. a nő rinyál, hogy ki kell mennie a WC-re, de közben a rendőrség a nyomukban van, mégis megállnak. A rendőrség pedig nem tesz semmit csak nézi őket. Vígjátéknak pedig túl komolyan veszi magát. A karakterek rém idegesítőek + a film unalmas.

2.

Meztelenek és bolondok

Úristen!!! Hogy ezt a filmet, még nem vetették tűzre, az gyalázat! Én, én nem értem, hogy Spielberg ezzel most tényleg mit akart? Oké kipróbálta magát vígjátékban, de ez akkor is borzalmas. Most nem tudok mit mondani a történetről, mert nincs is neki. Egy rakás szerencsétlen bohóckodik. Ennyi!! Mondjuk lehetett volna benne potenciál, mert jól kifigurázta volna a film a Pearl Harbor utáni zűrzavaros időszakot. És olyan zseniális poénokat rakhattak volna bele. De nem!!! A poénok nagy része, hogy a szereplők vagy hülyék (de fájdalmasan) vagy állandóan sikítanak. Annyira, hogy egy egész Texas-i láncfűrészes sorozat se érné utol ebben a versenyben. Szörnyű, borzalmas, idegesítő film. Na, de miért kapott csak 2. helyett? Mi az, ami még ennél is rosszabb?

1.

Örökké

Na, erre mondom azt, hogy ez mi a lósz*r volt?! Ez pontosan az volt. Spielberg próbált belekóstolni a romantikus műfajba, de itt is csúnyán elbukott. Ne kövezzetek, meg én nem utálom a romantikus filmeket, sőt van pár olyan, amit kifejezetten kedvelek is pl. Casablanca. De az nem romantikus film, amiben a 2 pár között semmilyen érzelem nincsen. Az egész arról szól, hogy egy pilóta meghal egy repülőgép zuhanás miatt, de az angyala megengedi, hogy vezzese utódát az úton és elbúcsúzzon volt kedvesétől. Nos, előre elmondanám, hogy a fotelem és az ágyam között több érzelem van, mint itt az egész filmben valaha. A főszereplő férfi egy bunkó, aki soha sem kedves a nőjével, a nője pedig bántóan semmilyen. A többi karakter meg csak egyszerűen irritáló. A film pedig még unalmas is és hányingerkergetően giccses a vége. Kész több szót nem is érdemel ez a szemétdomb.

Nos, hát ez lett volna az én kis Spielberg összegzésem. Én nagyon örülök, hogy ezt is sikerült elérnem, azért próbálok majd több ilyet is csinálni. Ha tetszett, akkor like-játok vagy írjatok kommentet és mondjátok el ti is, hogy mik ezek közül a kedvenceitek. Én a Klasszikus Hollywood voltam. Sziasztok.




1 megjegyzés:

  1. A legtöbbet én is láttam. És én vagyok a rokon, aki a Cápát az elsők között láttam, amikor Magyarországon bemutatták. S az ízlésünk is egyezik, mert a Schindler listája a legjobb filmek egyike. Remélem, akik olvassák a blogot, néhány filmet megnéznek ezek közül!

    VálaszTörlés