2015. április 24., péntek

Akciófilmek 2. Piszkos Harry

Akció filmek 2.


Piszkos Harry


Hello mindenkinek ez itt a Klasszikus Hollywood. Itt az ideje, hogy folytassuk az akció filmek kibeszélését. Ezúttal, úgy tervezem, hogy minden Szombaton és Vasárnap lesz egy-egy kritika az általam látott filmből csak, hogy legyen időbeosztás, mert valljuk be nem túl jó, ha csak úgy random 2 hét vagy esetleg 2 hónap múlva jönnének az új írásaim. Innentől fogva próbálom tartani a tempót. Talán majd a szünetben több időm marad írásra, de majd meglátjuk. Ha pedig néha nem szombaton és vasárnap jönnek a bejegyzések, akkor értesítelek benneteket. Na de vágjunk bele a mai témába. Mint azt már tudjuk a James Bond elindította az akciófilm műfaját, ami ma is a legnépszerűbb és a legnézettebb filmes műfaj a horror és vígjáték mellet. De ezek még nem voltak olyanok, mint mondjuk egy Halálos iramban film. A történetük a mai néző szemében már egy kicsit lassú és kevés bennük az akció, de aki szereti a régi időket az ebben a korszakban is megtalálja a saját gyöngyszemét. A 007-es meghatározó volt, de 1968-ban a műfajnak egy új alfaja született. Ez a rendőrfilmek. Bizony a 60-as 70-es években fontos szerepet játszott Amerika életében a rendőrség, mert ekkor volt a bűnözés kora. A szesztilalom betiltása után a maffia és a régimódi gengszterek kora hanyatlásnak indult. A rendőrök megtanulták a törvényt tisztelni és már alig tudták lefizetni őket. Az alkohol legalizálása pedig tovább növelte a süllyedést. A bűnözés történetében ezt a korszakot hívjuk a piti bűnözők korának. Nem volt befolyásuk senki fölött, így akcióik könnyen kudarcba fulladtak. Nem az volt a céljuk, hogy nagy hatalmuk legyen, hanem az, hogy sok pénzt szerezzenek. Ez az időszak sokkal sokkolóbb és veszélyesebb volt, mint mikor a gengsztereké volt a város. Érvelek is, hogy miért. Bár a maffia és vezetői a legkegyetlenebb eszközökhöz is képesek voltak hozzányúlni nem viselkedtek úgy, mint az állatok. Mivel volt elég pénzük nem kellet erőszakot alkalmazniuk, hanem lefizették az embereket. Ártatlanokat soha nem bántottak csak is azokat, akik beavatkoztak az üzletükbe és veszélyeztette az akciójukat. És ez így volt a nőknél is. Nem erőszakoskodtak velük, mert a nők akkoriban a pénz vonzotta, mint a férfiasság (tisztelet a kivételnek). Mondhatni a maffiának volt egy becsület kódexe. Sajnos ez a kódex a szesztilalom után már teljesen eltűnt. A régi szép idők elmúltak, a nagyfőnökök elvesztették befolyásukat és pénzüket. A sorozatos elszegényedés elindított egy bűnhullámot, aminek az USA-ban volt a legnagyobb hatása. Mivel a nincstelen embereknek nem volt munkájuk, raboltak és gyilkoltak. Ez már-már megélhetési formává vált. Viszont itt fontos szerepet játszott az erőszak. Nem kímélték az ártatlanokat, sem és ami a legrosszabb túsznak is használták őket. Ebben a korszakban a nők voltak a legnagyobb veszélyben. Ugyan is az elállatiasodott bűnözők éltek a lehetőséggel és nem kímélték őket sem. Ami még veszélyessé tette Amerikát, hogy néhány bűnöző beleőrült a sorsába és már nem a pénzért, hanem a puszta élvezetért gyilkolt. Így nem volt más választás megerősítették a rendőrség befolyását. A helyzet valamelyest javult, de néha még a rendőrök is elbuktak. Sőt néhányuk szintén elállatiasodott és még durvább dolgokat műveltek. Ez a korszak meghatározta a 70-es évek eleji filmgyártást és nem csak az akciófilmek terén. 1968-ban elkészült a San Franciscó-i zsaru, mely elkezdte felépíteni a zsarufilm műfaját. A filmről azért nem beszélnék még, mert inkább a krimi műfajába ment el. De aztán jött 1971, mikor is a műfaj 2 mérföldkővel bővült. Ez a Piszkos Harry és A francia kapcsolat. Utóbbiról is majd később beszélnék, mert érdemes látni. Jobb film, mint a San Franciscó-i zsaru, de ez is inkább a krimi irányába megy át. Majd ha azokról lesz szó, majd akkor beszélek róla. Na de a Piszkos Harry már az akció irányba ment át. És akkor rátértünk a mai témánkra.


A film 1971-ben készült és Don Siegel rendezte. A főszereplő nem más, mint a névtelen western hős Clint Eastwood. A film szintén San Franciscóban játszódik, abban a korban, amiről a bevezetőben beszéltem. Egy szadista, pszichopata sorozatgyilkos, aki magát csak Skorpiónak nevezi, szedi az áldozatait és addig akarja folytatni, míg nem fizetnek neki 100 00 $-t. A polgármester nem tud mit kezdeni és a sok ember áldozatott elakarja kerülni ezért hajlandó fizetni. Ekkor lép be a képbe Harry Callahan, akit mindenki csak Piszkos Harrynek hív. Állítása szerint, azért mert mindig vele végeztetik el a piszkos munkát. Őt nem kötik a földhöz a rendőri szabályok. Ha látja, hogy valaki veszélyes az emberekre nézve azt megöli. Hiába próbálják az ügytől távolt tartani, őt ez sem tartja vissza és mindenkép elakarja kapni a gyilkost, bármi áron.

Nos, ez a film nagyon jó. A korához képest még mindig élvezhető alkotás, ami az idők folyamán klasszikussá növelte ki magát. De vágjunk is bele a kielemzéséhez.

A film tartalma: Bár egy 71-es alkotásról beszélünk nem rágta meg az idő vas foga. Ennél a filmnél is megvannak a rendőrfilmek fő motívumai, sőt ez a mű adott utat az olyan alkotásoknak, mint a Halálos fegyver széria. 71-ben volt a piti bűnözés időszaka, tehát éppen aktuális témát mutat be. Sok főbb mondani valója nincs, mert már említettük ezek a filmek nem a tartalmas üzenet közvetítés miatt készültek el. Ez a film egy korrajz. Minden megvan benne, ami az akkori Amerikát jellemezte. Néger fegyveres bűnözők, törvénytisztelő rendőrök, szűk sikátorok és bűnözés mindenhol. Az akkori nézőknek azért volt jó ez a film, hogy megismerjék a világot, amiben élnek, nekünk mai nézőknek meg, azért mert megismerhetjük, hogy akkoriban, hogyan éltek az emberek. De beszéljünk arról, hogy mitől rendőrfilm ez a mű. Amik a későbbi ilyen típusú filmeket meghatározták, azok mind megvannak itt is pl. Kell egy zsarupáros! Itt is megvan igaz nem úgy, mint a Halálos fegyverben, de van. Harry maga megmondja, hogy nincs szüksége segítőre, mert egyedül jobban boldogul, mint partnerével. Később rájön, hogy néha jó, hogy van mellette valaki, aki segít rajta, ha veszélybe kerül. A mai rendőr filmekben az a baj, hogy a partner vagy mindig fekete vagy rettenetesen idegesítő (tisztelet a kivételnek). Itt viszont nem is fekete az illető és nem is idegesítő. Bár mikor először megláttam egy kicsit féltem, hogy milyen lesz, de tökéletesen teljesített ő is. Sőt van olyan rész is mikor megmenti Harry életét. Ami pedig nagyon meglepett, de tényleg, hogy a film közepén ez a személy ott hagyja a munkáját, mondván, hogy ez nem neki való feladat és mivel családja is van, ezért nem akarja kockára tenni az életét. Nem tudom kinek az ötlete volt, de zseniális húzás volt. A film ugyanakkor erőszakos. Nem annyira, mint pl. egy Fűrész filmben, de megmutatkozik benne a korszak erőszak hulláma.


Történet: Rendőr filmhez képest korrekt története van. Harry elakarja kapni a gyilkost és pont. Nincsenek benne fordulatok és nem egy nagy Was ist das. Viszont amik lehetőségek megvannak a filmben, azokat maximálisan kihasználja, és a tökéletességig csiszolja. De van a történetben egy olyan pont, ami egy kicsit spoileres lehet, ezért aki megakarja nézni a filmet az a következő részletet ne olvassa el.

SPOILER.

 A film közepén Harry elkapja a Skorpió gyilkost. Itt azt hiszi a néző, hogy minden rendben megvan oldva a probléma, de maguk a rendőrök és (nem viccelek) a legfelsőbb bíróság elengedi őt. Ami pedig nagyon abszurd fordulat, hogy Harryt kezdik el szidni azért, mert belelőt a bűnözőbe és nem vette figyelembe az ő jogait. Ekkora hülyéket, mint ezek a rendőrök még nem láttam. És ez sajnos igaz volt az akkori korszakra is. Sok gyilkost elkaptak, de mindig a bíróság döntött. És hogy ha nem volt kézen fekvő bizonyíték, akkor elengedték a vádlottat, aki lehet, hogy tényleg a gyilkos volt. A film ezt nagyon jól bemutatta. Ezek után nem is csodáljuk, hogy Harry inkább eldobná a jelvényét, minthogy rendőrként fogja el a pszichopatát.

SPOILER VÉGE.


Karakterek és színészek: A főszerepet a jól ismert pisztoly hős, Clint Eastwood játszotta. Maga Harry Callahan karaktere minden rendőrnek mintapéldája lehetne. Mint már említettem őt semmi rendőri szabály nem érdekli. Ha ölnie kell, akkor öl. Oké most mondhatjátok, hogy milyen példakép az, aki embereket öl, ha ő úgy gondolja. De hogyha egy pszichopata gyilkos garázdálkodik az utcákon, akkor mindenkinek szüksége van egy Harry Calahanra. Ő csak háborús és felfordult helyzetekben a legalkalmasabb. Ami pedig vicc, hogy a rendőr társai meg pont ettől akarják távol tartani. Ő mindig olyan feladatokat kap, hogy megkell, mentenie egy öngyilkos hajlamú embert vagy elkell, vinne a pénzt a gyilkosnak. A rendőrök közül ő az, akinek mocsokba kell dugnia a kezét, hogy a másiké tiszta maradjon. Mindig ő végzi a „piszkos munkát”, ezért ő Piszkos Harry. Clint Eastwood azt tette, amihez értett. Azt csinálta, amit a westernjeiben. Szigorúan nézett, kemény dumákat mondod és még pisztoly párbajozott is csak most nem a vadnyugaton, hanem San-Francisco utcáin. A fegyvere nem más, mint egy 44 Magnum, ami a film után a kedvencem pisztolyom lett. Állítólag a film után megnőtt a fegyver eladásainak a száma. Ugyanakkor Harrynek van egy nagyon jó beszólása, amit azóta is idéznek sok helyen. „Do I fell lucky. Well do ya punk.”
De mint mondtam, mit ér Harry Callahan egy gyilkos szándékú bűnöző nélkül. Itt az is van és ő a Skorpió gyilkos. Sokan, akik megemlítik a filmet inkább Harryvel foglalkoznak, mintsem az ellenlábasával. Pedig ő rá is szánni kell néhány szót. A karaktere sablonos is lehetne. Úgy értem persze, hogy azért gyilkol, hogy meglegyen a pénze, de ami nagyon fontos, hogy hiába a pénz ő élvezi, amit csinál. Hiába jelenti be a polgármester, hogy hajlandó neki fizetni, ő folytatja a gyilkolászást. Mint említettem sok bűnöző, annyira beleőrült a sorsába, hogy felfedezte az élvezetet és már szórakozásból vadásztak emberekre. Ő testesíti meg ezt a csoportot. Plusz pont, azért mert szórakoztató és tényleg egy utálni való, szadista állat, aki se a nőknek sem pedig a gyerekeknek nem kegyelmez. A színész sajnos a film után eltűnt Hollywood színpadáról és nem láthattuk őt sehol csak itt. Pedig ezek után én még szerepet adtam volna neki egy filmben (sőt akár többen is).


Teknikai megvalósítás: Ez egy 71-es film, ezért senki ne számítson akcióparádéra. Vannak benne fegyveres párbajok és jól felvett bankrablási jelenetek, de itt még inkább a történetre van helyezve a hangsúly, mintsem a látványra. A zene korrekt, az operatőri munka semmi eget rengető csak ott volt változtatás, amikor a Skorpió gépfegyverének szemszögéből látjuk a gyilokságokat. A hangulat nagyon ott van a szeren. Eddig ez az egyik leghangulatosabb rendőr film, amit láttam.

Összefoglalva én ajánlom ezt a filmet is. Ne törődjetek a korával, érdemes megnézni és nem látszik rajta az idő múlása. Aki látni akarja honnan indult Mel Gibson és Danny Glover halálos párosa és imádja a rendőrfilmeket, azoknak kötelező megtekinteni ezt a remekművet. Ne higgyétek, hogy ennyivel lezártam volna Harry Callahan kalandjait, mert folytatásokat is megért a film. A 2. részét A magnum erejét még nem láttam, de majd eljutunk oda is és beszélek róla az akciófilm maratonon belül.

Én ennyi voltam mára. Ez volt a Klasszikus Hollywood és ma esti programom a Sárkány útja című Bruce Lee film, amiről (ha minden működni fog és nem lesz semmi programom) holnap fogok beszélni.

Értékelés:10/10


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése