2015. június 24., szerda

Cápa

A cápa


Sziasztok, ez itt újra a klasszikus Hollywood és folytatjuk a Spielberg marathont. Legutóbb a nagy csalódásként ért Sugarland expressz volt terítéken, de mint tudjuk a rossz élmény után csak is jó jöhet. Ez mennyire igaz. Ugyan is ma olyan film jön, ami nem csak egy kimagasló klasszikus a filmtörténelemben, de ennek köszönhetem, hogy filmekkel kezdtem el foglalkozni. Azóta rengeteg jobbnál jobb filmeket láttam, de egy biztos, hogy ami elindította a lökést az nem más, mint Spielberg első igazán sikeres filmje A cápa.


1975-ös filmről beszélünk, ami Peter Benchley Jaws című regényén alapul. A főszerepben Roy Scheider, Robert Shaw és Richard Dryefuss. A történetet szerintem nem kell bemutatnom, de mégis megteszem. Amity szigetén járunk, ami nagyon népszerű a fürdőzni vágyó turisták szemében és mindjárt itt van július 4.-e, amikor is fellendül az üzlet, de egy gyilkos cápa kezdi tizedelni a fürdőzőket. A rendőrfőnök (Roy Scheider) leakarja zárni a partokat, de a polgármesternek esze ágában sincs. Mikor a lény már komoly veszélyt jelent, akkor a polgármester is már látja, hogy itt tenni kell valamit és felbéreli a veterán cápavadászt Quint-et (Robert Shaw), hogy végezzen az állattal. Vele tart még a rendőrfőnök és egy tenger biológus (Richard Dryefuss). Vágjunk bele.

Történet: Először is kitérnék a regényre, amit igaz történet ihletet. Mert egyszer egy cápa felúszott New Jersey édesvizű területére és ott tizedelte a lakosságot, míg végül el nem kapták. Peter Benchley ezt az eseményt használta fel a regénye megírásához. A könyv nem hozott nagy elismerést a film előtt. Spielberg látta, hogy az utóbbi művei kritikailag sikerek voltak, de a pénztáraknál megbuktak. Ezért a rendező elhatározta, hogy mivel úgy is tombol a nyár és a fiatalok ilyenkor nem a moziban, hanem a strandon vannak, ezért elkészíti A cápát. A többi meg már történelem. A film volt, ami megteremtette a nyári blockbuster fogalmát (tehát mondhatjuk, hogy ez volt a Bosszúállók dédapja) és mind kritikailag, mind pénzügyileg hatalmas siker volt. Ez volt a kor legtöbb bevételt megkapó film és pénzügyileg a Keresztapát is megelőzte. Na de térjünk rá tényleg a történetre. Nagyon jó választás volt. Csak képzeljétek el. Tombol a forró nyár, mindenki a parton van és még csak nem is foglakozik azzal, hogy esetleg valakit megtámadhatna egy cápa.  Miután kijött ez a film, az Amerikában strandolók száma nagyot csökkent, ugyan is féltek bemenni a vízbe. A mű sikeres lett ugyan, de annyira, hogy ma már nagyon lecsupaszították a műfajt. Ha valaki meghalja azt a filmcímet, hogy Cápa, akkor az a sok Asylum féle baromság juthat róla eszébe, mint pl. Kétfejű cápa, Cápavihar. Cápolip, Gyilkos cápa vs. óriás polip. Én ezt nagyon sajnálom, mert egyik se méltó ehhez a zseniális filmhez.

Megvalósítás: Bárki bármit, mond, ez a film mesterien adagolja a feszültséget. A mű 2 órás, ennek az 1. egy órája az, maga a para, főleg akkor, amikor a cápa szemszögéből látjuk a vízben úszókat, illetve megismerjük a karaktereket. Az utolsó 1 óra pedig azt mutatja be, hogy a 3 főszereplő, hogy próbálja elkapni a fenevadat. Itt nem a félelemtől izgulunk, hanem azért, hogy képesek lesznek-e a karakterek túlélni az eseményeket. Már mondtam a Párbaj esetén, hogy Spielberg tud feszültséget hozni, ahogy itt is. Csak itt most nem egy őrült kamionos a veszély, hanem egy hal. Rengeteg olyan jelenet van a filmben, amit ha valaki látta a filmet nem fogja elfelejteni pl. a legelején, mikor a lány úszik a vízben és hirtelen lerántja a lény. Vagy mikor elfognak egy cápát, de az nem az, aki a bonyodalmat okozta, de ide sorolhatnám az utolsó 1 órát is, mikor már a cápát üldözik a hajóval. Ezek a jelenetek mind emlékezetesek és félelmetesek. Mi a titka? A jó rendezés. Spielberg nagyon fiatalon készítette el a filmet, de még így is zseniálisan összetudott hozni mindent. Látszik a jeleneteken, hogy itt nem egy amatőrrel állunk szemben, hanem egy profival.


Karakterek, színészek: A másik fontos dolog egy ilyen filmben, hogy legyünk képesek izgulni a karakterekért. Sikerült? Sikerült. Menjünk sorrendben. Roy Scheider, mint Martin Brody nem lesz soha benne a legzseniálisabb filmes karakterek között, mint pl. Vito Corleone vagy Joker, de pontosan azt hozza, amit egy kaland-horrorban, hozni kell. A karaktere szerethető, jópofa és tudunk érte izgulni. A 3 főszereplő közül nem ő a legjobb, de én kedveltem őt is. Akkor ott van még a tenger biológus Matt Hooper, akit Richard Dreyfuss alakít. Ő volt szerintem a 3 közül a 2. legjobb. Karaktere adja a fő humor forrást, de nem csak azért van itt, hogy viccelődjön. Ugyan is, ha ő nem lenne, akkor a többieknek semmi esélye a lénnyel szemben. A poénjai, pedig nem erőltetettek, hanem tényleg viccesek, ugyanakkor egy nagyon fontos karakter. Az igazat megvallva, azért kedveltem őt, mert emlékeztettet a fiatalabb kori énemre, aki imádta a tenger minden lényét. Igen a film előtt én is tenger biológus akartam lenni, de ez már a múlt. Viszont a legjobb karakter nem más, mint Quint a veterán cápavadász, akit Robert Shaw alakít. Minden mondata aranyköpés volt.  Ugyanakkor tényleg kimutatja, hogy a hajón ő a főnök, még akkor is, ha a rendőrfőnök ott van vele. Viszont a kedvenc jelenetem az ő számlájára írható. Mikor a többieknek meséli, hogy volt az Indianapolison, akik a Hirosimai bombát szállították. És ahogy meséli, hogy 5 napig ott voltak a vízen, kiszolgáltatva a cápáknak, félelmetes volt. Amúgy ezt a részt Robert Shaw írta bele a forgatókönyvbe és Spielbergnek annyira megtetszet, hogy benne hagyta a filmben.


Teknikai megvalósítások: És akkor térjünk rá a film legnagyobb hatáskeltő elemeire. Először is maga a cápa. 2 mechanikus cápát is építettek, mert az első rögtön elsüllyedt, ezért egy másikat kellet építeni. Viszont amíg épült, addig Spielberg és csapata az Amity szigeti részt kezdték el forgatni. Ekkor a rendező úgy gondolta, hogy nem kell rögtön a filmelején bemutatni a cápát, csak érzékeltetni, hogy itt van a közelben. És így születtek meg, azok a képsorok, amikor a cápa szemszögéből látjuk a dolgokat. Nagyon jó ötlet volt. Bár a producereknek nem tetszett a megoldás, de a lényeg, hogy benne hagyták a filmben. És mikor a mechanikus cápa elkészült belekezdtek az utolsó 1 órába. Azt kell, hogy mondjam, nagyon jó munkát végeztek. A lény élethű volt és működtek a jelenetek, amikben ő volt benne. Érdekeség, hogy a robotot Brucenak nevezték el Spielberg ügyvédje után. Amire még kitérnék az a zene. John Williams nem egyszer bizonyította be, hogy zseni a szakmájában. Szerintem, nincs olyan ember, akinek ne lenne ismerős ez a zene. Akinek most hirtelen nem jutna eszébe, annak be linkelem. Hihetetlen, hogy mennyire hozza a feszültséget. Pedig csak 2 ütem ritmikus váltása, mégis máig emlékezetes. Nem csoda, hogy Oscart kapott érte.


Összefoglalva A cápa egy mérföldkő a filmtörténelemben, mesteri feszültség keltése van, szerethetőek a karakterek, tudunk értük izgulni, és ha van cápás mozi, amit látni szeretnétek, akkor ez legyen az, mert amik utána jöttek, azok mind ennek a filmnek a koppintásai vagy megerőszakolásai. Amúgy A cápa 3 folytatást is megért, ebből a 2 rész nem lett brutálisan rossz, viszont a 3, de főleg a 4 nem érdemel egy szót se.

Én a Klasszikus Hollywood voltam, elértünk ahhoz a ponthoz, hogy Spielberg híres lett egy csapásra és már nem kellet könyörögnie a stúdióknak, hogy ezt a filmet szeretné megcsinálni, hanem inkább a stúdiók könyörögtek érte. Gondolom volt harc a stúdióknál, hogy Spielberg a következő filmjét A harmadik típusú találkozásokat, hol forgassa le. Én ennyi voltam mára, sziasztok J



Értékelés: 10/10

1 megjegyzés:

  1. Én annak idején láttam ezt a filmet, eredeti nyelven magyar felirattal. No én nem nagyon olvastam, mert a félelemtől, az izgalomtól teljesen lezsibbadtam.
    Ez a kritika, amit most leírtál, nagyon jó. Sok érdekességet is megtudtam belőle.

    VálaszTörlés