Párbaj
Sziasztok, nagyon, nagyon, nagyon hosszú idő elteltével
visszatért a Klasszikus Hollywood.
Először is hagy kívánjak mindenkinek élményekben gazdag nyarat. A suli
engem is lefoglalt ezért nem tudtam többet foglalkozni a blogommal, de most
felszabadult mindenki és újra ajánlhatok különbnél-különb filmeket. Szóval
mindenkinek Carpe diem és most feltennék, egy kérdést. Szerintettek ki az a
személy, aki a legbefolyásosabb ember Hollywoodban? Ki az, aki annyi mindent
megtett annak érdekében, hogy megkapja ezt a kitüntetést? Ki az, akitől az
egész filmipar ötletet merít? Na, ki az? Ugyan már biztos hallottátok már a
nevét és rengeteg filmjét láttátok gyerekkorotokban. Oké szabad a gazda. Ez a
személy Steven Spielberg. Aki nem hallotta
a nevét az nem tudom eddig hol élt? Viccet félre téve nem véletlen, hogy
Spielberg ennyire elismert. Ő teremtette meg azt a szót, hogy blockbuster (látványos
filmek). Kismillió meg egy olyan film köthető a nevéhez, amelyet még ma is
említenek nagyszüleink, illetve gyerekként ránk is nagy hattásal volt. Olyan
nagyszabású filmeket készített, mint a Cápa, Indiana Jones filmek, E.T., Jurassic
Park stb. De olyan komolyabb filmek is köthetők a nevéhez, mint a Schindler
listája vagy a Ryan közlegény megmentése. Igen nagy utat járt be és még ma is
ütőkártyának számít Hollywood asztalán. Ám, de történt vele valami, ami sajnos
rá nyomta a bélyegét a karrierjére. Ez a CGI. Míg az ezredforduló előtt nem
számított neki a sok trükk, csak a mérhetetlen kreativitás és a kitartó munka,
addig ma már mindent a trükk felvételekre hagyott. Fiatalabb koromban nem csak
azért szerettem a Jurassic Parkot, meg az Indiana Jones-t, mert nagyon jó
trükkök voltak benne, hanem azért mert magával ragadó történetük és karakterük
volt. Spielberg nagyon jól látta, hogy mitől van oda a néző. Filmjei
forradalmiak voltak, ő maga pedig nem is munkának fogta fel a szakmát, hanem
inkább játéknak. Kitartása mindenkit meglepett, de végül sikerült neki a
lehetetlent is megvalósítania. Ám, de jött az ezredforduló és Spielberg papa is
megváltozott. A lelkes fiatalembert megölte egy pénzeszsák bácsi. Ideje
leáldozott és végül lecsúszott a középszerűség faktorába. Én is ott voltam az
Indiana Jones 4-en és éltem át Spielberg „halálát” és azt kell mondanom, hogy
nagyon fájt, ami vele történt. Példának, hoznám fel a South Park 6. évad 9.
részét, mely tökéletesen mutatja be, mi lett vele. Belinkelem nektek, érdemes
megnézni. De félre a gyászt, mert a régi Spielberg, még mindig ott van a kopott
VHS kazettákon, illetve az újra DVD-n kiadott régi filmekben és varázsa a mai
napig se változott. És most tartsatok velem, mert beutazzuk Spielberg útját,
hogy lett egy fiatal lelkes emberből egy megfáradt, középszerű, mindannyiunk
nagyapja. Azért foglalkoznék vele, mert nem rég jött mozikba az új Jurassic
park mozi, ami hatalmasat tarolt a kasszáknál. A filmet nem Spielberg rendezte,
de producerként jelen volt. Most nem mennék bele a film tartalmába, mert nem éri
el az eredeti színvonalát, viszont nem is akarja. A film fő lényege, hogy
reflektál a nagy elődre, hogy az volt a legjobb és egy annyira jó emléket állít
neki, hogy én gyermeki örömmel tapsoltam a mozi előtt J Illetve a másik ok, hogy e napon ünnepli
40. évfordulóját a Cápa (szintén Spielberg film). Ennél jobb alkalom nincs,
hogy belekezdjünk egy Spielberg marathonba. Úgy hogy jöjjön a rendező legelső
filmje, melyet 24 évesen készített el és még nem volt akkora befolyása, hogy
moziba mutassa be, de helyette lett belőle egy TV film, ami nem más, mint a
Párbaj.
1971-es film. A történet középpontjában egy ügyvéd áll,
akinek egy tárgyalásra kell mennie és átkell kelnie az országúton. Minden
rendben van, addig, amíg be nem előz egy kamionost. A sofőr nem nézi jó szemmel
és vissza előz. Nincs semmi probléma, mondja a főszereplő egészen addig, amíg a
kamionos nem kezd el direkt lassan hajtani: Főszereplőnk ezt nem nézi jó
szemmel, ezért vissza előz, de kiderül, hogy a kamionos egy pszichopata állat
és egy életre-halálra menő üldözést akar főhősünkkel.
Nos, hol is kezdjem. A film megtekintése után olyan érzés
fogott el, mint Tarantino esetében a Kutyaszorítóban. Mindkettő egy elsőfilmes
alkotás, de már bizonyítják, hogy az alkotóknak nagy tehetsége van e téren. Már
az első képkockán látszik az oda adás és a kreatív megvalósítás a művön. De
haladjunk sorjában.
Történet: Viszonylag nagyon egyszerű, egy TV
filmhez képest korrekt. A filmnek ez az egyetlen nagy negatívuma, hogy túl
egyszerű a történet. DE
Megvalósítás: Ez a legjobb dolog a filmben. Ebből
az egyszerű macska-egér harcból, sikerült egy olyan feszült kaland-thrillert
kihozni, hogy az elképesztő. Szolidan indul a film, már- már unalmassá is
válhatna, de mikor meglátjuk a kamionost, akkor se történik nagy Was ist das,
de mikor már azt látjuk, hogy rá ragadt a főszereplőre, mint rágógumi a
cipőtalpára, ott elkezdődik a nagy izgalom. A feszültséget az is okozza, hogy
nem látjuk a kamionos arcát egy képkocka erejéig sem, csak a csizmáját. De
minek látni őt, mikor ott van helyette az egyetlen fegyvere, a kamionja.
Spielberg 7 kamion közül kellett választania, míg végül azért ez került be a
filmbe, mert az elülső része nagyon hasonlított egy ember arcára. Tény, ami tény
nagyon jól választott. A kamionos üldözések nem azért jók, mert akció dúsak,
hanem azért, mert nagyon feszültek. Csak gondoljatok bele. Siettek valamerre, látjátok,
hogy követ valaki egy igen feltűnő kocsival. Miután már kínosan látszik, hogy
nem száll, le rólatok próbáltok gyorsabban menni vagy megálltok valahol, de a
kamion nem tágít mellőled. Ami a filmben történik, az nem csak a főszereplőben
okoz zavarodott félelmet, hanem a nézőben is. De ki kell emelnem a kedvenc
jelenetemet, mikor főszereplőnk, megáll egy útszéli étteremben és meglátja,
hogy a kamion, ott áll a parkolóban, ergo a sofőr ott van az étteremben.
Viszont bárki lehet, mert szinte mindenkin cowboy csizma van és mindegyik ugyan
olyan. Zseniális jelenet.
Karakterek és színészek: Azt kell, hogy mondjam itt is jó
munkát végzet Steven. A főkarakter nincs túl magyarázva, nincs semmi kimagasló
benne, ő egy átlagos ember, aki csak véletlenül került bele az eseményekbe. Az
is tetszett benne, hogy az elején, még próbál kedves lenni és előre engedi a
kamionost. Mikor látja, hogy ez nem segít, próbálna beszélni vele, de nem megy.
A film folyamán, mikor már felfogja, hogy az élete függ, akkor kezd ő is
komolyabb megoldáshoz nyúlni. Spielberg nem választott híres színészt, mivel
úgy gondolta, hogy ha egy alig ismert embert választ a szerepre a néző könnyebben
tud vele azonosulni. Jól gondolta.
Teknikai megvalósítás: Az operatőri munka bravúros. Néha az
autó szemszögéből, néha a sofőr szemszögéből, néha nagytotálban látjuk az
eseményeket. Nem forradalmi, de a film stílusához igen is nagyon passzol.
Összegezve Spielbergnek sikerült egy igazán ütős filmmel
elindítania a karrierjét. Ez még nem volt moziban forgalmazva, csak TV-ben
lehetett látni, de ez a film az oka, hogy a következő alkotása, már nagyvásznon
volt látható. Érdemes megnézni.
Nos, Spielberg nagyon jól indította az útját, igaz ezzel még
nem írta be magát a történelembe. Arra még várni kellet 4 évet. A filmet a
South Park résszel együtt belinkelem a kritikám mellé, hogy megnézzétek, mert
érdemes és még a hossza is korrekt nem egy 3 órás film. Én a Klasszikus
Hollywood voltam legközelebb a Sugarland expresszel jelentkezem
http://southparkreszek.info/hatodik-evad/9-resz/rendezoi-valtozat
https://www.youtube.com/watch?v=90Z7BOTfEIs
Értékelés: 10/9
Ez is egy jól sikerült írás! Gratulálok! Csak így tovább!
VálaszTörlés