2015. június 21., vasárnap

Párbaj

Párbaj


Sziasztok, nagyon, nagyon, nagyon hosszú idő elteltével visszatért a Klasszikus Hollywood.  Először is hagy kívánjak mindenkinek élményekben gazdag nyarat. A suli engem is lefoglalt ezért nem tudtam többet foglalkozni a blogommal, de most felszabadult mindenki és újra ajánlhatok különbnél-különb filmeket. Szóval mindenkinek Carpe diem és most feltennék, egy kérdést. Szerintettek ki az a személy, aki a legbefolyásosabb ember Hollywoodban? Ki az, aki annyi mindent megtett annak érdekében, hogy megkapja ezt a kitüntetést? Ki az, akitől az egész filmipar ötletet merít? Na, ki az? Ugyan már biztos hallottátok már a nevét és rengeteg filmjét láttátok gyerekkorotokban. Oké szabad a gazda. Ez a személy Steven Spielberg. Aki nem hallotta a nevét az nem tudom eddig hol élt? Viccet félre téve nem véletlen, hogy Spielberg ennyire elismert. Ő teremtette meg azt a szót, hogy blockbuster (látványos filmek). Kismillió meg egy olyan film köthető a nevéhez, amelyet még ma is említenek nagyszüleink, illetve gyerekként ránk is nagy hattásal volt. Olyan nagyszabású filmeket készített, mint a Cápa, Indiana Jones filmek, E.T., Jurassic Park stb. De olyan komolyabb filmek is köthetők a nevéhez, mint a Schindler listája vagy a Ryan közlegény megmentése. Igen nagy utat járt be és még ma is ütőkártyának számít Hollywood asztalán. Ám, de történt vele valami, ami sajnos rá nyomta a bélyegét a karrierjére. Ez a CGI. Míg az ezredforduló előtt nem számított neki a sok trükk, csak a mérhetetlen kreativitás és a kitartó munka, addig ma már mindent a trükk felvételekre hagyott. Fiatalabb koromban nem csak azért szerettem a Jurassic Parkot, meg az Indiana Jones-t, mert nagyon jó trükkök voltak benne, hanem azért mert magával ragadó történetük és karakterük volt. Spielberg nagyon jól látta, hogy mitől van oda a néző. Filmjei forradalmiak voltak, ő maga pedig nem is munkának fogta fel a szakmát, hanem inkább játéknak. Kitartása mindenkit meglepett, de végül sikerült neki a lehetetlent is megvalósítania. Ám, de jött az ezredforduló és Spielberg papa is megváltozott. A lelkes fiatalembert megölte egy pénzeszsák bácsi. Ideje leáldozott és végül lecsúszott a középszerűség faktorába. Én is ott voltam az Indiana Jones 4-en és éltem át Spielberg „halálát” és azt kell mondanom, hogy nagyon fájt, ami vele történt. Példának, hoznám fel a South Park 6. évad 9. részét, mely tökéletesen mutatja be, mi lett vele. Belinkelem nektek, érdemes megnézni. De félre a gyászt, mert a régi Spielberg, még mindig ott van a kopott VHS kazettákon, illetve az újra DVD-n kiadott régi filmekben és varázsa a mai napig se változott. És most tartsatok velem, mert beutazzuk Spielberg útját, hogy lett egy fiatal lelkes emberből egy megfáradt, középszerű, mindannyiunk nagyapja. Azért foglalkoznék vele, mert nem rég jött mozikba az új Jurassic park mozi, ami hatalmasat tarolt a kasszáknál. A filmet nem Spielberg rendezte, de producerként jelen volt. Most nem mennék bele a film tartalmába, mert nem éri el az eredeti színvonalát, viszont nem is akarja. A film fő lényege, hogy reflektál a nagy elődre, hogy az volt a legjobb és egy annyira jó emléket állít neki, hogy én gyermeki örömmel tapsoltam a mozi előtt J Illetve a másik ok, hogy e napon ünnepli 40. évfordulóját a Cápa (szintén Spielberg film). Ennél jobb alkalom nincs, hogy belekezdjünk egy Spielberg marathonba. Úgy hogy jöjjön a rendező legelső filmje, melyet 24 évesen készített el és még nem volt akkora befolyása, hogy moziba mutassa be, de helyette lett belőle egy TV film, ami nem más, mint a Párbaj.


1971-es film. A történet középpontjában egy ügyvéd áll, akinek egy tárgyalásra kell mennie és átkell kelnie az országúton. Minden rendben van, addig, amíg be nem előz egy kamionost. A sofőr nem nézi jó szemmel és vissza előz. Nincs semmi probléma, mondja a főszereplő egészen addig, amíg a kamionos nem kezd el direkt lassan hajtani: Főszereplőnk ezt nem nézi jó szemmel, ezért vissza előz, de kiderül, hogy a kamionos egy pszichopata állat és egy életre-halálra menő üldözést akar főhősünkkel.

Nos, hol is kezdjem. A film megtekintése után olyan érzés fogott el, mint Tarantino esetében a Kutyaszorítóban. Mindkettő egy elsőfilmes alkotás, de már bizonyítják, hogy az alkotóknak nagy tehetsége van e téren. Már az első képkockán látszik az oda adás és a kreatív megvalósítás a művön. De haladjunk sorjában.


Történet: Viszonylag nagyon egyszerű, egy TV filmhez képest korrekt. A filmnek ez az egyetlen nagy negatívuma, hogy túl egyszerű a történet. DE

Megvalósítás: Ez a legjobb dolog a filmben. Ebből az egyszerű macska-egér harcból, sikerült egy olyan feszült kaland-thrillert kihozni, hogy az elképesztő. Szolidan indul a film, már- már unalmassá is válhatna, de mikor meglátjuk a kamionost, akkor se történik nagy Was ist das, de mikor már azt látjuk, hogy rá ragadt a főszereplőre, mint rágógumi a cipőtalpára, ott elkezdődik a nagy izgalom. A feszültséget az is okozza, hogy nem látjuk a kamionos arcát egy képkocka erejéig sem, csak a csizmáját. De minek látni őt, mikor ott van helyette az egyetlen fegyvere, a kamionja. Spielberg 7 kamion közül kellett választania, míg végül azért ez került be a filmbe, mert az elülső része nagyon hasonlított egy ember arcára. Tény, ami tény nagyon jól választott. A kamionos üldözések nem azért jók, mert akció dúsak, hanem azért, mert nagyon feszültek. Csak gondoljatok bele. Siettek valamerre, látjátok, hogy követ valaki egy igen feltűnő kocsival. Miután már kínosan látszik, hogy nem száll, le rólatok próbáltok gyorsabban menni vagy megálltok valahol, de a kamion nem tágít mellőled. Ami a filmben történik, az nem csak a főszereplőben okoz zavarodott félelmet, hanem a nézőben is. De ki kell emelnem a kedvenc jelenetemet, mikor főszereplőnk, megáll egy útszéli étteremben és meglátja, hogy a kamion, ott áll a parkolóban, ergo a sofőr ott van az étteremben. Viszont bárki lehet, mert szinte mindenkin cowboy csizma van és mindegyik ugyan olyan. Zseniális jelenet.


Karakterek és színészek: Azt kell, hogy mondjam itt is jó munkát végzet Steven. A főkarakter nincs túl magyarázva, nincs semmi kimagasló benne, ő egy átlagos ember, aki csak véletlenül került bele az eseményekbe. Az is tetszett benne, hogy az elején, még próbál kedves lenni és előre engedi a kamionost. Mikor látja, hogy ez nem segít, próbálna beszélni vele, de nem megy. A film folyamán, mikor már felfogja, hogy az élete függ, akkor kezd ő is komolyabb megoldáshoz nyúlni. Spielberg nem választott híres színészt, mivel úgy gondolta, hogy ha egy alig ismert embert választ a szerepre a néző könnyebben tud vele azonosulni. Jól gondolta.


Teknikai megvalósítás: Az operatőri munka bravúros. Néha az autó szemszögéből, néha a sofőr szemszögéből, néha nagytotálban látjuk az eseményeket. Nem forradalmi, de a film stílusához igen is nagyon passzol.

Összegezve Spielbergnek sikerült egy igazán ütős filmmel elindítania a karrierjét. Ez még nem volt moziban forgalmazva, csak TV-ben lehetett látni, de ez a film az oka, hogy a következő alkotása, már nagyvásznon volt látható. Érdemes megnézni.

Nos, Spielberg nagyon jól indította az útját, igaz ezzel még nem írta be magát a történelembe. Arra még várni kellet 4 évet. A filmet a South Park résszel együtt belinkelem a kritikám mellé, hogy megnézzétek, mert érdemes és még a hossza is korrekt nem egy 3 órás film. Én a Klasszikus Hollywood voltam legközelebb a Sugarland expresszel jelentkezem

http://southparkreszek.info/hatodik-evad/9-resz/rendezoi-valtozat
https://www.youtube.com/watch?v=90Z7BOTfEIs

Értékelés: 10/9


1 megjegyzés: