Psycho
Sziasztok, ez itt a Klasszikus Hollywood. Nos, az a helyzet
állt elő, hogy véget ért a Spielberg marathon. Még lesz egy kiadás, amikor is
Spielberg legjobb filmjét, A Schindler listáját fogom kielemezni, de mivel az
őszi szünetben indulok egy időre Krakkóba, úgy gondoltam, akkor lenne jó írni
róla, tehát a Schindler kritika átmenetileg elmarad. Még gondoltam írok a Ryan
közlegény megmentéséről, de valahogy nem volt elég akarat bennem, hogy kielemezzem,
és mi tudjuk, hogy az erőlködésnek mi lesz a vége. Legyen, annyi, hogy a
Spielberg összegző kritikámban, még lesz róla szó. Na de, akkor mi legyen a
mostani alapanyag, amiről írhatnék, úgy, hogy ti olvasók is szívesen
olvasnátok. Először eszembe jutott, egy olyan ötlet, hogy az általam kedvelt TV
sorozatokról lenne szó, de az kínosan kevés, mivel még van pár olyan sorozat,
amit nem láttam pl. Walking dead rajongók elnézést kérek, de még nem láttam egy
epizódot se belőle (persze majd pótolva lesz J ). Akkor gondolkodtam, hogy mi az, ami
aktuális lenne mindannyiunknak, élvezet lenne olvasni és még én is örülnék
neki, ha lenne ilyen. És ekkor világosult meg bennem az ötlet. Úgyis közeleg
egy ünnep, ami nagyon jó filmes alapanyagnak szolgál (nem, nem a karácsony, de
ne aggódjatok az majd máskor). Ez az ünnep a Halloween. És ilyenkor mit is
érdemes nézni, természetesen horror filmeket. Úgyhogy ez a rovat a horror
filmekről fog szólni. Egyszer már mondtam, hogy a horror ismeretem nagyon
alacsony, de ezeket könnyebb bepótolni, mint pl. egy Walking dead-et. Sok
klasszikus van ebben a műfajban és nem akarok megalomán lenni, mert emiatt
bukott az akciófilm marathon is. Ezért pár klasszikus kimaradhat pl. Drakula, Frankenstein,
de hogy aktuálisabbat is említsek Paranormal activity se lesz. A rovat November
1.-ig fog tartani, akkor lesz egy összegzés. Próbálok minél hamarabb beszámolni
az, akkor látott filmjeimből. Ha tetszik nektek az ötlet, akkor írjatok
hozzászólásokat, hogy tetszik-e vagy nem, próbálok én is válaszolni a
bejegyzésetekre és mindenkinek is Happy Halloween-t kívánok a jövőre. Na de
beszéljünk magáról a horror műfajról. Már a 19.sz. végén születtek
rémtörténetek, melyekkel rémisztették a gyerekeket és a felnőtteket. Ám mivel,
akkor még nem volt filmkészítés, ezért megjelentek az 1. horror könyvek. Ezek
közül talán a legismertebb Mary Shelly: Frankenstein, Tod Browing: Drakula és
Edgar Ellen Poe: Hollója volt akkor népszerű. Aztán feltalálták a filmgépet és
a mozit és elkezdték ezeket a műveket filmre vinni. Az 1. ismert horror film
egy 20-as évekbeli némafilm volt a Dr. Caligari. A mű megteremtette a kor
horror stílusát. Nagy, gótikus épületek, szürreális alakok és abszurd, zavarba
ejtő események. A kor nézői nem tudták felfogni az eltúlzott történéseket és ez
okozott bennük félelmet. Aztán jött a kor divatja: A vámpírok (igen ekkor is a
vámpírok volt a divat, de ezek meghaltak a napsugarától, nem csillogtak). Az
első ilyen a Nosferatu volt, ami lenyűgözte a nézőket. Ma már, annyira nem,
mert ez egy némafilm. Utána jött 2 máig híres alkotás. a Boris Karlofos Frankenstein
és a Lugosi Bélás Drakula. Utóbbira legyünk büszkék, mert mégis csak egy
magyarnak sikerült legendává nőnie. Bevallom ezeket nem láttam, de ez már az én
bajom. Aztán a 30-as, 40-es években jött a hanyatlás. A japán Godzillával (45-ös)
megalakultak az óriás szörnyes horrorok. Ebben az időben olyan „zseniális”
alkotások születtek meg, mint Az 50 láb magas nő támadása, Az űrszörny átka,
Drakula vs. Ufó stb. A horror leminősült a trash faktorba és már inkább
röhögtek a hülyeségein, mint sem féltek tőle (ilyen címek után nem is
csodálom). Az 50-es években pedig eltűnt a műfaj és senki sem hallott róla,
egészen addig, míg nem jött egy furcsa alak, aki megreformálta a műfajt. Hölgyek,
urak nem más, mint…………. Alfred Hitchcock. Ő neki köszönhetjük, hogy a mai horror
alapjait tette le. Ő volt az, aki megreformálta az egész műfajt és, azóta
minden híres klasszikus kezdve az Ördögűzőtől, a Péntek 13-on át, de még a
Rémálom 1. része is Hitchcoktól tanulta el a félelem keltést. Ő volt az, aki
bevezette a suspense-t a filmvilágba. A szó jelentése „bizonytalanság”. A
rendező elbizonytalanítja a nézőt és ezzel félemlíti meg őket. És itt a lényeg.
Egy horrortól, akkor lehet félni, ha a néző nem tudja, mitől kell félnie. Nem
tudja, hogy mennyire fenyegető és veszélyes az a valami. A néző elveszíti a
biztonsági érzetett és bár tudja, hogy nem árthat neki az a valami, mégis érzi,
hogy fenyegetve van. Ebből táplálkozik Hitchcock leghíresebb filmje, mely ezzel
együtt az első igazi horror film a Psycho.
Mielőtt belekezdenénk, előre mondanám, hogyha belekezdek a
filmbe, akkor a spoilerezés elengedhetetetlen lesz, tehát aki még nem látta az
ne rontsa el az élményt és nézze meg a filmet, mielőtt elolvasná a kritikámat.
Az elején még próbálom nem elrontani a fordulatokat, de a végén már kifogom
rakni a spoiler jelet.
Történet: A film 1960-ban készült, fekete-fehér
(ez ne rettentsen el senkit). A film Phoenix-ben kezdődik. A főszereplője
Marion Crane, aki titkos viszonyt fojtat egy barátjával. Egyik nap a
munkahelyén rá bíznak 40 000 dollárt, hogy vigye be a bankba. Marion helyette
ellopja a pénzt és szerelme után megy. Az országút során egy rendőr állítja meg
és ellenőrzi őt. Miután nem lát benne semmi gyanúsat tovább engedi, de követi
őt. Este felé Marion egy elhagyatott motelt talál, ahol éjszakázhat. A
tulajdonosa Norman Bates, aki szívesen ad neki szállást, ám anyja ellenzi ezt,
hogy fia egy csinos nőt engedjen be a motelban. Itt Marion meggondolja magát és
elhatározza, hogy visszaviszi a pénzt, de a zuhany alatt meggyilkolják. Innentől
spoiler armadák tömkelege jön, úgyhogy ennyi elég is lesz.
Megvalósítás: Mai szemmel nézve már egy kicsit
elavultnak tűnhet a megvalósítás, de ahogy megvan, csinálva a film az kortalan
klasszikussá teszi. Az elején még nem hihetnénk, azt, hogy ez egy horror lenne.
A város nyugodtan van fényképezve, a szereplők is normálisak nincs benne semmi
félelmetes rész. Majd jön az a rész, amikor a nő ellopja a pénzt és utána a
néző azt hiheti, hogy ez egy road-movie vagy krimi lenne. Most rátérnék erre a
részre egy kicsit. Tudjuk, hogy a nő
lopott, tehát magyarul bűnös, mégis izgulunk érte. Főleg annál a résznél, mikor
a rendőr követi őt. Itt is működik a feszültség teremtés pedig még nem is
beszélhetünk horror filmről. Majd jön a motel és a film teljesen más műfajú
lesz és a történet is radikálisan megváltozik. Megismerjük Norman Bates-t, aki
az anyával él ebben az elhagyatott motelban. És utána jön a híres zuhany
jelenet, amit azóta rengetegszer parodizáltak ki. És ez a film legjobb jelenete.
Miért? Mert, annyira váratlanul történik. Jó itt azért van egy kis csalás.
Sajnos ma már nincs olyan ember, aki ne számítana erre a részre a filmből.
Viszont az akkori embereket elégé sokkolta. Hitchcock megtette azt, amit eddig
egy film, se mert megtenni. Megölte a felénél a főszereplőt. Ez a bizonyos
Trónok harca szindróma. Akit eddig főhősnek, hittünk az eltűnik végleg az
eseményekből. De felmerülhet a kérdés. Ha meghalt a főhősnő, ki lesz a fő
karakter, akiért lehet izgulni a film 2. felében? A válasz pedig nem, más, mint….
Norman Bates.
Karakterek, színészek: Minden fajta spoiler nélkül mondom.
Norman Bates egy zseniális karakter. Az ő története az, hogy az anyja szigorúan
nevelte és ez kimutatkozik a viselkedésén. Minden jelenetben azt látjuk, hogy
zavart, naiv és mindig csak az anya befolyásolja. Mindig távol tartja fiát a
csinos nőktől, akiket kívánna, amúgy Bates. Anthony Perkins pedig zseniálisan alakítja
ezt az ártatlan szegény fiút. Az Oscar-t sajnos nem kapta meg (még nem is
jelölték). A többi karakterről nem is érdemes sokat beszélni, mert nem
alakítanak kimagaslót.
Teknikai megvalósítás: Megvan az indok benne, hogy miért
fekete-fehér a film. Hitchcock nem akarta színesre a filmet, mert a zuhany
jelenetnél, nem akarta a vért kiemelni. A rendező nem azt kívánta elérni, hogy
a vér miatt rettegjünk a filmtől. A híres zuhanyjelenetben is nem is látjuk a
szúrás nyomokat, csak a nő ijedt arcát és a gyilkos fejét (mert neki nem lehet
látni az arcát). És meg kell említenem a zenét, mely azóta a jelenettel együtt
klasszikussá vált.
És most eljutottunk a spoileres részhez, akinek meghoztam a
kedvét a filmhez az nézze meg és utána olvassa el a következő részletet.
Spoiler: Marion meghalt, de a barátai nem
tudják, csak azt, hogy eltűnt. Ezért elmennek a Bates motelbe, hogy ott
nyomozzanak. Amik itt történnek, azok azt bizonyítják, hogy Bates anyja ölte
meg a nőt és kisfiát lelki terrorban tartja. De a film végén kiderül az
igazság. Bates anyja, már 10 éve halott és mind kiderül maga Norman Bates ölte
meg Mariont, úgy hogy az anyja ruháját vette fel. És még benne a csavar, hogy
Norman skizofrén. Mikor az apja meghalt az anyja hozzá ment egy idegenhez.
Norman féltékeny lett, hogy anyja már nem foglalkozik vele ezért mindkettőjüket
megölte. Az anyja holtestét a házában tartotta és úgy viselkedett vele, mintha
még mindig az élő anyja lenne. Úgyis érezte, de a háttérben ő volt az anya és a
kisfia is. És az anya mindenáron megakarta védeni a fiát, nehogy elcsavarják a
fejét. A film leges legvégén pedig kiderül, hogy az anya örökre bekebelezte
Normant és az igazi Bates fiú már nem lehet a régi. Bizonyos értelemben
meghalt.
Spoiler vége
Összegezve ez egy zseniális film, amit ha kellő képen nem
ismerünk, akkor egy hatalmas élmény. Mindenkinek ajánlom, mert ennek a filmnek
köszönhetjük, hogy ezek után újra elkezdtek horror filmeket készíteni. A Psycho
utáni horrorokban az ismeretlentől való félelmünkre hatottak a filmek. És
nyugodtan kijelenthetem a borzongás még nem ért végett. Én a Klasszikus
Hollywood voltam és találkozunk a rémálmaidban.
Értékelés 10/10
Ezek után meg fogom nézni a filmet! Gratulálok! Nem szeretné filmkritikus lenni?
VálaszTörlés