2015. szeptember 19., szombat

Psycho

Psycho


Sziasztok, ez itt a Klasszikus Hollywood. Nos, az a helyzet állt elő, hogy véget ért a Spielberg marathon. Még lesz egy kiadás, amikor is Spielberg legjobb filmjét, A Schindler listáját fogom kielemezni, de mivel az őszi szünetben indulok egy időre Krakkóba, úgy gondoltam, akkor lenne jó írni róla, tehát a Schindler kritika átmenetileg elmarad. Még gondoltam írok a Ryan közlegény megmentéséről, de valahogy nem volt elég akarat bennem, hogy kielemezzem, és mi tudjuk, hogy az erőlködésnek mi lesz a vége. Legyen, annyi, hogy a Spielberg összegző kritikámban, még lesz róla szó. Na de, akkor mi legyen a mostani alapanyag, amiről írhatnék, úgy, hogy ti olvasók is szívesen olvasnátok. Először eszembe jutott, egy olyan ötlet, hogy az általam kedvelt TV sorozatokról lenne szó, de az kínosan kevés, mivel még van pár olyan sorozat, amit nem láttam pl. Walking dead rajongók elnézést kérek, de még nem láttam egy epizódot se belőle (persze majd pótolva lesz J ). Akkor gondolkodtam, hogy mi az, ami aktuális lenne mindannyiunknak, élvezet lenne olvasni és még én is örülnék neki, ha lenne ilyen. És ekkor világosult meg bennem az ötlet. Úgyis közeleg egy ünnep, ami nagyon jó filmes alapanyagnak szolgál (nem, nem a karácsony, de ne aggódjatok az majd máskor). Ez az ünnep a Halloween. És ilyenkor mit is érdemes nézni, természetesen horror filmeket. Úgyhogy ez a rovat a horror filmekről fog szólni. Egyszer már mondtam, hogy a horror ismeretem nagyon alacsony, de ezeket könnyebb bepótolni, mint pl. egy Walking dead-et. Sok klasszikus van ebben a műfajban és nem akarok megalomán lenni, mert emiatt bukott az akciófilm marathon is. Ezért pár klasszikus kimaradhat pl. Drakula, Frankenstein, de hogy aktuálisabbat is említsek Paranormal activity se lesz. A rovat November 1.-ig fog tartani, akkor lesz egy összegzés. Próbálok minél hamarabb beszámolni az, akkor látott filmjeimből. Ha tetszik nektek az ötlet, akkor írjatok hozzászólásokat, hogy tetszik-e vagy nem, próbálok én is válaszolni a bejegyzésetekre és mindenkinek is Happy Halloween-t kívánok a jövőre. Na de beszéljünk magáról a horror műfajról. Már a 19.sz. végén születtek rémtörténetek, melyekkel rémisztették a gyerekeket és a felnőtteket. Ám mivel, akkor még nem volt filmkészítés, ezért megjelentek az 1. horror könyvek. Ezek közül talán a legismertebb Mary Shelly: Frankenstein, Tod Browing: Drakula és Edgar Ellen Poe: Hollója volt akkor népszerű. Aztán feltalálták a filmgépet és a mozit és elkezdték ezeket a műveket filmre vinni. Az 1. ismert horror film egy 20-as évekbeli némafilm volt a Dr. Caligari. A mű megteremtette a kor horror stílusát. Nagy, gótikus épületek, szürreális alakok és abszurd, zavarba ejtő események. A kor nézői nem tudták felfogni az eltúlzott történéseket és ez okozott bennük félelmet. Aztán jött a kor divatja: A vámpírok (igen ekkor is a vámpírok volt a divat, de ezek meghaltak a napsugarától, nem csillogtak). Az első ilyen a Nosferatu volt, ami lenyűgözte a nézőket. Ma már, annyira nem, mert ez egy némafilm. Utána jött 2 máig híres alkotás. a Boris Karlofos Frankenstein és a Lugosi Bélás Drakula. Utóbbira legyünk büszkék, mert mégis csak egy magyarnak sikerült legendává nőnie. Bevallom ezeket nem láttam, de ez már az én bajom. Aztán a 30-as, 40-es években jött a hanyatlás. A japán Godzillával (45-ös) megalakultak az óriás szörnyes horrorok. Ebben az időben olyan „zseniális” alkotások születtek meg, mint Az 50 láb magas nő támadása, Az űrszörny átka, Drakula vs. Ufó stb. A horror leminősült a trash faktorba és már inkább röhögtek a hülyeségein, mint sem féltek tőle (ilyen címek után nem is csodálom). Az 50-es években pedig eltűnt a műfaj és senki sem hallott róla, egészen addig, míg nem jött egy furcsa alak, aki megreformálta a műfajt. Hölgyek, urak nem más, mint…………. Alfred Hitchcock. Ő neki köszönhetjük, hogy a mai horror alapjait tette le. Ő volt az, aki megreformálta az egész műfajt és, azóta minden híres klasszikus kezdve az Ördögűzőtől, a Péntek 13-on át, de még a Rémálom 1. része is Hitchcoktól tanulta el a félelem keltést. Ő volt az, aki bevezette a suspense-t a filmvilágba. A szó jelentése „bizonytalanság”. A rendező elbizonytalanítja a nézőt és ezzel félemlíti meg őket. És itt a lényeg. Egy horrortól, akkor lehet félni, ha a néző nem tudja, mitől kell félnie. Nem tudja, hogy mennyire fenyegető és veszélyes az a valami. A néző elveszíti a biztonsági érzetett és bár tudja, hogy nem árthat neki az a valami, mégis érzi, hogy fenyegetve van. Ebből táplálkozik Hitchcock leghíresebb filmje, mely ezzel együtt az első igazi horror film a Psycho.


Mielőtt belekezdenénk, előre mondanám, hogyha belekezdek a filmbe, akkor a spoilerezés elengedhetetetlen lesz, tehát aki még nem látta az ne rontsa el az élményt és nézze meg a filmet, mielőtt elolvasná a kritikámat. Az elején még próbálom nem elrontani a fordulatokat, de a végén már kifogom rakni a spoiler jelet.


Történet: A film 1960-ban készült, fekete-fehér (ez ne rettentsen el senkit). A film Phoenix-ben kezdődik. A főszereplője Marion Crane, aki titkos viszonyt fojtat egy barátjával. Egyik nap a munkahelyén rá bíznak 40 000 dollárt, hogy vigye be a bankba. Marion helyette ellopja a pénzt és szerelme után megy. Az országút során egy rendőr állítja meg és ellenőrzi őt. Miután nem lát benne semmi gyanúsat tovább engedi, de követi őt. Este felé Marion egy elhagyatott motelt talál, ahol éjszakázhat. A tulajdonosa Norman Bates, aki szívesen ad neki szállást, ám anyja ellenzi ezt, hogy fia egy csinos nőt engedjen be a motelban. Itt Marion meggondolja magát és elhatározza, hogy visszaviszi a pénzt, de a zuhany alatt meggyilkolják. Innentől spoiler armadák tömkelege jön, úgyhogy ennyi elég is lesz.


Megvalósítás: Mai szemmel nézve már egy kicsit elavultnak tűnhet a megvalósítás, de ahogy megvan, csinálva a film az kortalan klasszikussá teszi. Az elején még nem hihetnénk, azt, hogy ez egy horror lenne. A város nyugodtan van fényképezve, a szereplők is normálisak nincs benne semmi félelmetes rész. Majd jön az a rész, amikor a nő ellopja a pénzt és utána a néző azt hiheti, hogy ez egy road-movie vagy krimi lenne. Most rátérnék erre a részre egy kicsit.  Tudjuk, hogy a nő lopott, tehát magyarul bűnös, mégis izgulunk érte. Főleg annál a résznél, mikor a rendőr követi őt. Itt is működik a feszültség teremtés pedig még nem is beszélhetünk horror filmről. Majd jön a motel és a film teljesen más műfajú lesz és a történet is radikálisan megváltozik. Megismerjük Norman Bates-t, aki az anyával él ebben az elhagyatott motelban. És utána jön a híres zuhany jelenet, amit azóta rengetegszer parodizáltak ki. És ez a film legjobb jelenete. Miért? Mert, annyira váratlanul történik. Jó itt azért van egy kis csalás. Sajnos ma már nincs olyan ember, aki ne számítana erre a részre a filmből. Viszont az akkori embereket elégé sokkolta. Hitchcock megtette azt, amit eddig egy film, se mert megtenni. Megölte a felénél a főszereplőt. Ez a bizonyos Trónok harca szindróma. Akit eddig főhősnek, hittünk az eltűnik végleg az eseményekből. De felmerülhet a kérdés. Ha meghalt a főhősnő, ki lesz a fő karakter, akiért lehet izgulni a film 2. felében? A válasz pedig nem, más, mint…. Norman Bates.


Karakterek, színészek: Minden fajta spoiler nélkül mondom. Norman Bates egy zseniális karakter. Az ő története az, hogy az anyja szigorúan nevelte és ez kimutatkozik a viselkedésén. Minden jelenetben azt látjuk, hogy zavart, naiv és mindig csak az anya befolyásolja. Mindig távol tartja fiát a csinos nőktől, akiket kívánna, amúgy Bates. Anthony Perkins pedig zseniálisan alakítja ezt az ártatlan szegény fiút. Az Oscar-t sajnos nem kapta meg (még nem is jelölték). A többi karakterről nem is érdemes sokat beszélni, mert nem alakítanak kimagaslót.


Teknikai megvalósítás: Megvan az indok benne, hogy miért fekete-fehér a film. Hitchcock nem akarta színesre a filmet, mert a zuhany jelenetnél, nem akarta a vért kiemelni. A rendező nem azt kívánta elérni, hogy a vér miatt rettegjünk a filmtől. A híres zuhanyjelenetben is nem is látjuk a szúrás nyomokat, csak a nő ijedt arcát és a gyilkos fejét (mert neki nem lehet látni az arcát). És meg kell említenem a zenét, mely azóta a jelenettel együtt klasszikussá vált.
És most eljutottunk a spoileres részhez, akinek meghoztam a kedvét a filmhez az nézze meg és utána olvassa el a következő részletet.


Spoiler: Marion meghalt, de a barátai nem tudják, csak azt, hogy eltűnt. Ezért elmennek a Bates motelbe, hogy ott nyomozzanak. Amik itt történnek, azok azt bizonyítják, hogy Bates anyja ölte meg a nőt és kisfiát lelki terrorban tartja. De a film végén kiderül az igazság. Bates anyja, már 10 éve halott és mind kiderül maga Norman Bates ölte meg Mariont, úgy hogy az anyja ruháját vette fel. És még benne a csavar, hogy Norman skizofrén. Mikor az apja meghalt az anyja hozzá ment egy idegenhez. Norman féltékeny lett, hogy anyja már nem foglalkozik vele ezért mindkettőjüket megölte. Az anyja holtestét a házában tartotta és úgy viselkedett vele, mintha még mindig az élő anyja lenne. Úgyis érezte, de a háttérben ő volt az anya és a kisfia is. És az anya mindenáron megakarta védeni a fiát, nehogy elcsavarják a fejét. A film leges legvégén pedig kiderül, hogy az anya örökre bekebelezte Normant és az igazi Bates fiú már nem lehet a régi. Bizonyos értelemben meghalt.
Spoiler vége

Összegezve ez egy zseniális film, amit ha kellő képen nem ismerünk, akkor egy hatalmas élmény. Mindenkinek ajánlom, mert ennek a filmnek köszönhetjük, hogy ezek után újra elkezdtek horror filmeket készíteni. A Psycho utáni horrorokban az ismeretlentől való félelmünkre hatottak a filmek. És nyugodtan kijelenthetem a borzongás még nem ért végett. Én a Klasszikus Hollywood voltam és találkozunk a rémálmaidban.





Értékelés 10/10

1 megjegyzés:

  1. Ezek után meg fogom nézni a filmet! Gratulálok! Nem szeretné filmkritikus lenni?

    VálaszTörlés