2014. december 7., vasárnap

Keresztapa


A keresztapa kritika

 "Az ajánlatomat nem fogja visszautasítani"
Don Vito Corleone



A mai témánknál feltennék egy fontos kérdést."Miért nincsenek,manapság olyan filmek,melyek hatnak?"A mai Hollywoodban történt valami,de mi lenne az?Itt a válasz.A mai világban az emberek sokat dolgoznak és szinte nincs is szabadidejük és ha van is, azt az időt is pihenéssel és alvással töltik.Az emberek manapság azért néznek filmet,hogy szórakozzanak és élvezzék.amit látnak,nem pedig azért,hogy mélyen elgondolkodjanak rajta.És ezt Hollywood is látja,ezért manapság könnyen emészthető filmeket készítenek,hogy a dolgozó emberek kipihenjék magukat.Nincs semmi bajom ezekkel a könnyen emészthető filmekkel,sőt vannak amiket szívesen nézek újra,de azért gondolkodjunk már el azon,hogy mennyi ideig hat a film.Jó formán addig,amíg újra fáradtak nem leszünk,de ezek a filmek,bármennyire is élvezhetőek,nem olyanok,melyek örökre megmaradnának a fejünkben.A mai Hollywood pedig már ezekből a filmekből áll.Kivételek azért itt is vannak pl Nolan Sötét lovag triója vagy Tarantino Brigantykja és Djangoja.Most teszünk egy időutazást a 2000-es évekből a 70-es évekbe.Az emberek nem azért jártak moziba,hogy olyan filmeket nézzenek,melyeket hamar elfelejtenek,hanem,mert olyat akartak látni,ami új és örökre megmaradt bennük.Az akkori Hollywood volt a klasszikus Hollywood,olyan filmekkel,melyeket a mai néző se felejtene el,ha megtekintené.Ezen filmek közül is az egyik legklaszikusabb, a ma már világ legjobb filmjének nevezett, Keresztapa.


A film 1972-ben készült Mario Puzzo azonos című regényének adaptációja.A rendezője Francis Ford Coppola,a főszerepben pedig Marlon Brando és Al Pacino.A történet egy New Yorkba emigrált olasz családról a Corleone családról szól,akik a többi olasz családdal együtt irányitják a város piszkos üzleteit.Az alvilágban senkinek sincs olyan nagy hatalma,mint Don Vito Corleonénak(Marlon Brando).Mindenki tőle kér segítséget és ő olyan ajánlatokat tesz,amik visszautasítatlanok.Csak egy probléma van.Vito túlságosan is a régi idők híve és nem hajlandó beszállni a kábítószer üzletbe.Ezzel a döntéssel olyan vihart indít el,mely később háborúhoz vezet.A Dont lelövik,de túléli és amíg ő gyengélkedik,addig fiai próbálják megvédeni a családot és a legfiatalabb tag Michale(Al Pacino),akinek semmi köze nincs a családban lévő üzletekhez,egyre jobban kerül közel az alvilághoz.A film 3 oscar-díjat nyert(legjobb film,férfi főszereplő Marlon Brando,adaptált forgatókönyv)



Ez a film jogosan lett minden idők legjobb filmje.Ha nem hisztek nekem akkor írjátok be Googlen,hogy minden idők legjobb filmje és rögtön a Keresztapát adja ki :)
A filmnek lenyűgöző hangulata van.A legjobb szó rá a félelmetesen gyönyörű.A Keresztapa talán a gengszter filmek,de meg merem kockáztatni,hogy krimi műfajon belül is a legjobb.A film újitásokat hozzot a gengszter műfajára.Azelőtti filmekben pl Kis Cézár,Bonnie és Clyde a gengsztereket úgy ábrázolták,mint negatív szereplőket akiknek el kell nyerniük méltó büntetésüket.Igaz a Bonnie és Clyde is már valamelyest pozitívan ábrázolta a két szerelmes párost,de ebben a filmben alakult ki igazán,hogy a filmben a gengszterek a főhősök.Érdekességként,hogy a Paramount studio,nem akarta,hogy Coppola rendezze meg a filmet,azt akarták,hogy egy tapasztaltabb rendező készítse el a filmet.Így esett a választás a spagetti westernek császára,Sergio Leonére.Leone azonban elhidegült a rendezéstől,mert nem akart olyan filmet csinálni,amiben a gengsztereket pozitív szereplőként ábrázolják.Végül Coppola készitette el a filmet és miután hatalmassikereket ért el a film,Leone megbánta döntését és rá 12 évre,1984-ben elkészitette a Volt egyszer egy amerikát.Leone álítása szerintem téves volt.Ugyanis a filmben nincsenek pozitív és negatív szereplők.Minden karakternek vannak szerethető tulajdonságai,de ugyanakkor vannak megbocsáthatatlan bűneik.Ettől igaziból passzív szereplői vannak a filmnek.A történetre helyezném a hangsúlyt,ugyan is a cselekmény,a 40-es években játszódik,amikor volt a nagy változás a maffiában.Már nem csinálhatták azt amit kedvükre tehettek,mert ott vannak a rendőrök és a nyomozók.Akkor még le lehetett őket fizetni,de változnak az idők és,ahogy a Tom Hagen is mondja"Miénk a szakszervezet és a szerencsejátékok.Ma ezek a fontosak,de a kábítószer a jövő üzlete."A film nemcsak egy krimi,hanem egy régi korszak lezárásának és egy új korszak kezdetének a bemutatása.És ez a családokon belül is megmutatkozik ez az ellentét.Vito képviseli a régi időket,a többi család pl Tatalgia és Barzini családja az új időket képviselik.A filmnek van egy másik történet szála és ennek középpontjában Michael áll.



Mint,ahogy már említettük,Michaelnek van a legkevesebb szerepe a családban,mégis ő az, aki aktívan részt vesz a viszályban.És most egy kis spoiler következik,ami még annyira nem is rontja a meglepetést,de Michael lesz az új Don.Az az ember aki,alig vett részt a család ügyeiben az lesz az utód,de a néző már a film közben ki tudja következtetni,hogy Michael az egyetlen aki tovább viheti az üzletet.De ő nem az üzlet miatt akar ő részt venni,hanem valami hajtja őt.Ez a bosszú.És az egész filmet ez szövi át.A bosszú.De nemcsak ő az egyetlen,akit ez hajtja,hanem ott van Santino(James Caan),aki szintén apját akarja megbosszulni. .Ugyanakkor Coppola műve egy konfliktusus dráma is egyben.Szinte mindenhol találunk konfliktust.Vito és Sollozo között,Michael és Sollozo között,Santino és Tom között,Santino és Carlo között,Carlo és felesége Connie között,Michael és felesége Kay között stb.Családon belül és kívül mindenki szemben áll a másikkal és nem tudjuk ki kerül ki győztesen.És ezt olyan zseniálisan ábrázolja a Keresztapa,hogy egy felejthetetlen alkotás lesz belőle. Ezen konfliktusok bemutatása felejthetetlen jelenetekkel van megfűszerezve pl Michael és sollozo? az étteremben,Santino megveri Carlot az utca közepén,Michael és Kay beszélgetései stb.Na,de most lássuk a karaktereket.



Karakterileg fantasztikus a film.Minden egyes karakter felejthetetlen.Ugyanúgy kíváncsiák vagyunk Santino sorsára,mint Vito sorsára.De a film legfőbb és legfontosabb karaktere nem más mint,Vito Corleone.Hölgyeim és uraim,ilyen egy igazi maffia főnök.Csak nézzetek rá.Ez a karakter azóta nem csak a filművészetben vált ikonikussá,hanem szinte mindenhol.A karaktere nagyban befolyásolta a maffiát a valóságban.Na,de váltsuk komolyra a szót.A karaktere azért jó,mert áradozik belőle a megfontoltság és a magabiztonság. Ugyan akkor,most komolyan nézzetek rá :)
Hogy is fogalmazzak Vito a megtestesült hatalom.Embereket mozgat marionet bábuként,felnéznek rá és amit kimond az úgy történk.Ugyanakkor rengeteg híres mondat az ő számlájára van írva pl"Aki nem szakít időt a családjára nem lehet igazi férfi" vagy az azóta szálló igévé vált mondat"Az én ajánlatomat nem fogja visszautasítani"És sose utasították vissza.Marlon Brando jogosan kapott Oscart,mert ez élete alakítása volt.A stúdió szintén nem akarta Brandot a szerepre,mert túlságosan önfejűnek tartották és féltek,hogy lehetetlené teszi a forgatást.Az egész film alatt,dióval a szájában beszélt,ezzel is kiadva azt a kísérteties beszédstílusát.
A másik fontos karakter Michael,akiről már sokat beszéltünk,de még kiegészíteném pár dologgal.Michael,annak ellenére,hogy a többiek közül ő volt a legjobb választás utódként,azért teljesen mások a nézetei,mint az apjának.Mig Vito üzletként tekintett a munkájára és minden amit tett azért tett,hogy megvédje családját,addig Michael is azért dolgozik,hogy megvédje családját,de ő személyes ügynek veszi a dolgát,így jóval kegyetlenebb,mint apja.Michael karaktere azért is félelmetes,mert egy háborús hősből lett,hidegvérű gyilkos.Al Pacinonak 2. legjobb alakítása,mert szerintem a Sebhelyesarcúban nyújtott alakítása a the best.Kár,hogy nem kapott Oscart az alakítására.
Ugyanakkor a mellékszereplők is olyan szereplők, melyek nagyon jól,sőt fantasztikusan vannak ábrázolva pl Santinot élvezet volt nézni,ahogy folyton feldühödik,de Tom Hagen karaktere is megérdemel egy misét.



Még akkor pár szót a teknikai megvalósításról.Az egész film nagyon hangúlatos. Igazán 2 főhelyszín van.New York és a Sziciliai Corleone falu,ahol a család élt régen,de ez majd a 2.részben.A New Yorkban játszódó események,ilyen árnyékos és sötét hangulatúak,az alvilág és az ott történő háború miatt,míg a Sziciliában történő események(amik akkor vannak,amikor a Michaelnek menekülnie kell)világosak,naposak és csodaszépek,azért,mert ott a nyugalom árad,ahol a Michaelt semmi baj nem éri.Még megemlíteném a film zenéjét,melyet Nino Rota szerzett és szép szóval is ZSENIÁLIS.Olyan hangulatot ad a filmnek,hogy az nem igaz.A Keresztapa tökéletes példája annak,hogy a  zene nélkül egyszerűen nem tudjuk elképzelni a képsorokat.

Röviden összefoglalva:a Keresztapa a világ egyik legjobb filmje,zseniális krimi,zseniális hangulat,zseniális színészek,zseniális karakterdráma,zseniális zene....ZSENIÁLIS.Aki még nem látta az most rögtön,hagyja abba az olvasást és töltse le vagy még jobb vegye meg DVD-n,mert nem láttál még filmet,ha ezt nem láttad.
Akkor én ennyi voltam mára,legközelebb a 2.résszel folytatjuk :)


Értékelés:10/10









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése