2015. július 14., kedd

E.T. A földönkívüli

E. T. A földönkívüli


Sziasztok, újra itt a Klasszikus Hollywood és hát Spielberg, mert mért ne. Legutóbb az Indiana Jones 1. részéről volt szó, amit én a világ legjobb kalandfilmjének tartok, de térjünk rá a mai tárgyra. Spielberg újra híres lett és megint bármit csinálhatott. Végül is elhatározta, hogy újra kedvenc műfajához tér vissza még hozzá a sci-fihez. Spielberg már készített e műfajban egy filmet, méghozzá a Harmadik típusú találkozásokat, ami egy nagyon jól sikerült filmnek tartok, de az tény, hogy annyira nagy katarzist már nem okozott nekem (a végét leszámítva), talán, mert Spielberg kicsit éretlen volt a feladathoz, de ettől még egy nagyon jó film. Majd miután, már nagyobb tapasztalata volt rendezés téren, úgy gondolta, hogy 1982-ben elkészít egy olyan sci-fit, ami teljesen más, mint a többi. És sikerült is neki ezt elérnie, ez lett az E.T. A földönkívüli. Spielberg ezt tartja a legjobb filmjének és szerinte ez lett a rendezői karrierje csúcsa. Habár szerintem, nem ez Spielberg legjobb filmje, de egyszerűen muszáj megemlíteni a legjobb alkotásai között. Az E. T. Egy érzelmes, vicces film és egy igazi remekmű. Én bevallom gyerekkoromból kimaradt a film és így 9 évesen láttam félig, majd 14 évesen már megnéztem a teljes filmet, de még akkor is úgy éreztem, mintha újra gyerek lennék. Na de kezdjünk bele a filmbe.


Történet: Ugyan úgy vagyok, mint az Indiana Jonesnál, hogy szerintem nem nagyon kell bemutatnom magát a filmet, mert szerintem mindenki ismeri, de akkor is megteszem. Los Angelesben járunk, ahol a mellette lévő erdőben furcsa földönkívüliek szálltak le. Azonban az emberek beavatkoznak, ezért a lényeknek menniük kell, de egyikük lemarad, és a földön reked. Majd megismerkedik egy fiúval és testvéreivel, akik befogadják őt, de a mi kis lényünk haza akar telefonálni és visszatérni az otthonába. Nagyjából ennyi. Már említettem, hogy Spielberg egy olyan filmet akart csinálni, ami újító és forradalmi. Ez meg is történt. Akkoriban ugye, ha űrlényes filmekről volt szó, akkor mindig megtámadták a földet és elpusztították az emberiséget. Gondoljunk csak Godzillára, Világok harcára vagy az Alienre. A film jól arcul köpi a divatot és más fajta szemszögből mutatja be a történetet. A műben az idegenek nem ártó szándékkal jöttek. Persze a film úgy indul, mintha megint egy sci-fi horrort kapnánk. Van baljóslatú, ijesztő zene és egy sötét táj. És utána minden megváltozik. A lény Elliothoz kerül, aki próbál megismerkedni vele, majd egy életre szóló barátságot köt vele.


Megvalósítás: Elég annyi bizonyítéknak, hogy a mai napig megállja a helyét. Ugyanakkor bár a film inkább gyerekeknek készült, de a felnőttek is imádják a kis E. T. Kalandjait. Egyik régi ismerősöm elmesélte, hogy az apja gyerekként imádta a filmet és megakarja lepni őt születésnapjára. Mondanom se kell, hogy imádta még 20 év elteltével is. Amit még ki kell emelnem a filmből az, hogy a végén megint nagyot csavartak az alkotók. Egy űrlényes filmben állítólag az embereket kell megmenteni a gonosz idegenektől. Itt viszont fordított a helyzet. Az űrlényt kell megmenteni a csúnya, gonosz bácsiktól.  Ugyan akkor a filmre rá lehet mondani, hogy giccses és szirupos. Ez tény. Én se szeretem, ha a film giccsel akar megérinteni engem, de itt valahogy kivételt szoktam tenni. Ez azon ritka filmek egyike, ahol a giccs kellet bele. És nem szégyen bevallanom, hogy a kórházas jelenetnél egy kicsit elérzékenyültem, még így érettebb fejel is, de hát a jó film ezt is tudja.

Karakterek, színészek: Spielberg megtartotta szokását és ismeretlen színészeket castingolt a szerepre, akik később nem is vállaltak több filmet, kivétel Drew Barrymore. Na de haladjunk szép sorjában. A főszereplőnk Elliot, aki nehezen viseli, hogy szülei elváltak és azt, hogy kevés barátja van. Ám de becsatlakozik (szó szerint) az életébe E.T. akivel jobban lesz és később már segíteni is akar rajta. Igaziból ennyi a karaktere és semmi több. Ez ugyan úgy elmondható a többiekről. Vannak, de mégis nem felesleges vagy idegesítő karakterek, inkább aranyosak. De aki viszi a pálmát az E.T. Vicces, aranyos és ugyanakkor okos is. Amikor ő van a képernyőn, mindenkinek annyira jó hangulata lesz.


Teknikai megvalósítások: Annak ellenére, hogy sci-fi, elégé kevés effekt van benne, inkább robotot használtak, ami még így is nagyon jó. Klasszikus jelenet a holdon biciklizés, ami nem véletlenül emlékezetes. És John Williams pedig szintén egy emlékezetes zenét írt, ami még ma is a fejünkben szól, ha meghalljuk.


Összefoglalva az E.T. egy kihagyhatatlan remekmű, aranyos és bájos történettel és egy nagyon jó űrlénnyel. Nem váltja meg a sci-fi műfajt, mert már készültek jobb filmek is e téren, de egy olyan élményt adott nekem, amit csak Spielberg tud átadni filmjeiben és ezért nem tudok rá 10 pontnál kevesebbet adni. Na de a rendező egymás után már 2 klasszikus filmet tett le az asztalra, ezután mi jöhet. Egy másik Indiana Jones film, ami nem más, mint a Végzet temploma.

Én a Klasszikus Hollywood voltam mára. Legközelebb újra elővesszük az ostort J



Értékelés:10/10

1 megjegyzés:

  1. Én láttam az E.T bemutatóját Veszprémben. Igazán nem a hagyományos sci-fi,de nekem nagyon tetszett. A lányom /a Klasszikus Hollywood szerzőjének az édesanyja/ többször is megnézte. A kritika reális és újra csak az tudom írni: GRATULÁLOK!

    VálaszTörlés