Az ördögűző
Hello mindenkinek, ez itt újra a Klasszikus Hollywood. És mint az lenni szokott folytatok egy
rovatot, ami jelen esetben a horror nagy klasszikusaival, illetve magával a műfajjal
foglalkozik és annak történelmével. Legutóbb George A Romeronak köszönhetően
kitört a zombi apokalipszis és még ma is tart ez a járvány. Viszont, most
lépjük át a 60-as éveket és térjünk rá a 70-es évek világára. Egy biztos, mind
filmművészetből, mind kulturális szempontból forradalmian változott meg a
világ. Ez volt az a pont, ahol már az új kori eszmék indultak be és más
stílusban kezdték el forgatni a filmeket. Ennek az újkornak a szele, már a
60-as években kezdett elindulni, de végül a 70-es években teljesedett ki. És
miért? Először is a nézők igénye nagyon megváltozott. Kiábrándultak az amerikai
álomból és már nem hitték azt, hogy az élet egy paradicsom. Vietnami háború,
politikai botrányok, hippi mozgalmak, tinédzser lázadások, gyilkossági hullámok
tizedelték az ottani lakókat. Ezek után már senki sem gondolta, hogy egy
klasszikus, cukros-mázas film leköti őket. A filmstúdiók el kezdtek reflektálni
a kor hangulatára, hogy a néző jobban azonosuljon a művel. Hogy észrevegye,
hogy ebben él ő is és része az egésznek. Egyik remek példa erre a személyes
kedvenc filmem a Mechanikus narancs, ami pont az akkori korszakra reflektált.
Elvadult fiatalok, kormányi beavatkozások, erőszak erőszakkal való megoldása.
De még rengeteg filmet tudnék sorolni, ami az akkori környezetre reflektált. A
Keresztapa egy letűnt kort idéz fel, a Piszkos Harry a kor bűnözés hullámát
mutatja be, az Apokalipszis most és a Szarvas vadász a vietnami háború utó
szelét mutatja be, a Taxisofőr az éjszakai életet élő stricizés kártékonyságát,
de épp ennyi elég is lesz, mert ne térjünk le a mai témáról. A másik fontos
pont, ami segítette Hollywood megreformálását az a teknika fejlődése. Akkora
már jobb kamerákat és jobb díszleteket tudtak használni és a lehetetlent is
képesek voltak megvalósítani pl. Superman repülését. A producerek pedig mertek
nagy összegű pénzt adni a projektre. És 1975-ben a Cápa, majd később 1977-ben a
Star Wars megszületésével elkezdődött a blockbusterek térhódítása. Ami még
fontos, hogy Hollywoodnak volt egy becsület kódexe, mely megszabta, hogy milyen
stílusú legyen a film és, hogy miket nem tartalmazhat pl. rasszista
sztereotípiákat, véres jeleneteket, anti hősök főszerepre jutását mind, mind
tiltotta a kódex. Végül 1966-ban a Jó, a rossz és a csúf miatt megváltoztatták
az előírásokat. Egyszóval megnyílt a modern filmgyártás kapuja. A 70-es évek
ezért a legfontosabb filmes szempontból, mert ha ezt nem merték volna megtenni,
akkor teljesen más lenne ma a filmes világ. A horror műfajnak pedig kifejezetten
jótett ez a változás. Volt egy korszak, amire tudtak reflektálni és mellé még
olyan trükköket tudtak hozzá megvalósítani, amit az akkori ember félelemmel
nézett végig. Ilyen mai filmünk is az 1973-as Ördögűző.
Mielőtt belekezdenénk. Amióta elkezdtem a blogolást, nem
figyelmeztettem senkit a korhatárra. Úgy gondoltam, hogy ember maga dönti el,
hogy megnézi e vagy sem. Így hát nem is mondtam, hogy, aki ezt, meg ezt nem szereti,
az ne nézze meg. Viszont itt most kötelességem elmondani, hogy aki gyenge
idegzetű vagy nem bírja a gyomra a zsigerig hatoló félelmet, az csak és
kizárólag saját felelősségére nézze meg az Ördögűzőt. Nem viccelek ez a film
nem véletlenül kapott 18-as karikát. És most nem a véres részekre értem (amiből
nagyon kevés van), hanem magára az egész filmre és a témájára. Akit az egész
rosszul érint, az tényleg csak saját felelősségére nézze meg a filmet.
Történet: Georgetown-an járunk. Itt él a Chris
McNeil színésznő és kislánya Regan. Látszólag az életük csupa öröm. Nem
vitatkoznak egymással, mindenki boldog és szeretik is egymást. Csak egy válás
történt az anyja és az apja között, de ettől függetlenül minden happy. Egészen
addig, míg Regan elkezd furcsán viselkedni. Először még csak el-el ereszt pár
csúnya szót és agresszívan viselkedik a környezetével. Később viszont egyre
durvább és durvább dolgokat művel, még végül már a gyilkosságtól sem riad
vissza. Az orvosok sem tudnak, mit kezdeni így egy dolog maradt hátra, az
egyház általi beavatkozás és az exorció, azaz ördögűzés.
Megvalósítás: Az ördögös filmek nem ismeretlenek e
téren, mivel a Rosemary gyermeke is már boncolgatta a témát. Viszont úgy érzem,
és szerintem mindenki egyetért velem, hogy az Ördögűzőnél érte el a legkiválóbb
teljesítményét a téma. Ezzel együtt nem csak a horror egyik legnagyobb ékköve a
film, de a filmgyártásban is fontos szerepe van. Így most 2 részre bontanám a
kritikámat. Egyrészt a filmvilágban lévő fontosságára térnék ki. A második
felében pedig a horrorfilmbeli fontosságára. Először is erre a műre nagyon igaz
a 70-es évek stílusa. A korszakra reflektál, és ezt használja ki félelem keltés
szempontjából. Mint ahogy a Rosemary-nél is említettem az ártatlanság kerül
veszélybe. Ugyan ezt az alapot veszi az Ördögűző is és jobban. A Rosemary-nél
is működik az ötlet, de ott az anyának megvolt az esélye, hogy ne azt az utat
válassza. Ha nem állt volna szóba a szomszédokkal, akkor még meg is úszhatta
volna. Itt viszont nincs kegyelem. Itt a kislány tényleg az ég egy adta világon
semmi ártó dolgot nem csinált, mégis ő az, aki a legrosszabbat éli át. Mi nézők
pedig nem tudjuk, hogy miért pont ezt a kislányt szállta meg. A filmben is
felteszik a kérdést és meg is válaszolják. Az ördög azt akarja sugallni, hogy
nincs remény és senki sincs biztonságban a gonoszsága elől. És, ha
belegondolunk ez mind nagyon igaz a mostani világra és ettől lesz lélekölő a
film. Mikor ezt a filmet bemutatták a mozikban sokan kimenekültek a teremből,
mert már nem bírták tovább az idegeik. Annyira azonosultak az akkori eszmékkel,
amit a film megfogalmazott, hogy tényleg sokan a gonosz korszakát hitték
eljönni. A másik fontos dolog, amit a film megfogalmaz az egyházkritikája. A
középkortól kezdve a világ tele volt vallásos emberekkel, akik hittek a jó és
rossz küzdelmében, illetve abban, hogy az Isten segít neki és megvédi őket
minden gonosz hatalomtól. Sajnos azonban a 70-es években történt események után
sokuknak megtérült a hite. Többé nem hittek abban, hogy az Isten megsegít. Sokan
már nem is hittek benne egyáltalán. A filmben viszont egy papnak térül meg a
hite. Az anyja halála, mély nyomot hagy benne és úgy érzi ő a hibás. Elkezdi
ott hagyni a papi állását egészen addig, míg el nem jut a megszállt Regan-hez.
Most már kitárgyaltuk, hogy miért fontos film az Ördögűző a filmiparban.
Most
nézzük meg a horror filmes értékeit. NAGYON FÉLELMETES. Mint már említettem a
világ körülményeit veszi alapul, hogy a néző tudjon azonosulni, de ezen kívül
olyan dolgok történek benne, hogy egy gyenge idegzetű embernek 3 hétig rémálmai
lesznek. És minden félelmetes részt a kislány számlájára lehet írni. Csak
gondoljatok bele. Látattok már olyan 12 éves kislányt, aki olyan káromkodásokat
ordibál, hogy még Tarantino is sírva
menekülne el. De ehhez kellett a jó rendezői meglátás, hogy egy 12 éves
kislányból legyen egy ördögi karakter. És sikerült. A rendező William Friedkin,
annyira jól irányította a kislányt, hogy nem is tudta, hogy mit művel. Ugyanakkor
olyan váratlan jelenetek egész sora váltja egymást, amik zavarba ejtőek és
félelmetesek. Már csak azért sem fogom elmondani ezeket, azért sem rontom el az
élményt. De ami tényleg az abszolút legjobb jelenet a filmben, az az ördögűzés.
Hú, gyerekek. Egyszerűen a filmtörténelem egyik legijesztőbb jelenete. Annyira
csontig hatoló, hogy azt nem könnyű elfelejteni. Gyenge idegzetűek, kerüljétek
el jó messzire!
Karakterek, színészek: A horrorokban, bármennyire is a
félelem keltés a fontos, nem szabad megfeledkezni az azonosulható karakterekről
sem. Ebben a filmben zseniális mindenki. Menjünk szép sorjában. A Regan-t
játszó kislány irtózatos. Ahogy előadja az egészet az zavarba ejtő. És
említettem már, hogy 12 éves! A sminkje is már megmozgatja az idegeimet, de
annyira beleéli magát, hogy néhány pillanatban nem Linda Blair-t láttam
színészkedni, hanem a Sátánt. Oscar-ra is jelölték persze nem kaphatta meg,
mert negatív karaktert formált meg, de azért én oda adtam volna neki már csak
azért is, hogy ne kísértsen rémálmaimban. Viszont nem csak ő jó. Az anyja is
nagyon jó karakter. Látni rajta, hogy szereti a lányát és bármit megtenne érte.
Amit meg kell említenem, hogy a karakter ateista. Azért elég nehéz egy ateistát
rávenni az exorcióra. De a rendező nagyon jól csinálta ezt is. Nem spoilerezem
le a jelenetet, de azt látva megértem, hogy akkor fordul az egyházhoz. És
eljutottunk a 2 pap karakteréhez. Az egyikük Merin atya, akit Max von Sydow
alakít. Ő azért érdekes, mert ő a legnagyobb remény. Ő az egyetlen, aki tudja,
hogy mi az Ördög gyengéje és, hogy lehet felvenni vele a harcot. Ez azért van,
mert egyszer már találkozott vele és most újra szembe kell néznie vele. A másik
pedig Karras atya, aki nagyon hasonlít Rocky Balboára. Az ő karaktere
személyesíti meg a hitében megtört papot. Az anyja halála nagyon megviselte+
nem érti, hogy miért ezt a kislányt szállta meg az Ördög. Nagyon jó karakter és
azonosulható is.
Tekinikai
megvalósítások: És
akkor pár szót a megvalósításról. Annyi napig forgattak, ahány napig az egész Hobbit,
trilógiát. A forgatás nagyon nehéz volt és az elején történtek halálesetek a
stábtagok és családjuk között. A forgatás pedig pokoli volt. A rendező és az
író folyton vitatkoztak, a színészeket zsinóron rángatták, a rendező
pisztollyal lőtt a forgatáson, hogy elérje a színészeknél, hogy féljenek és a
szobát lefagyasztották -30 Celsius fokra. De végül sikerült megcsinálniuk. Az
effektek időt állóak. 70-es évekhez képest, olyan mintha 90-ben csinálták volna
meg. A smink mesterek bitang jó munkát végeztek. És a zene. A ZENE. Üt. Nagyot
üt. Amit még kiemelnék az az Ördögnek a hangja. ÚR ISTENEM. Az a hang mega
para. És itt most szidnom kell valamit az pedig a magyar szinkron. Azt a hangot
nagyon elrontották a magyar fordítók. Nagyon kizökkentett az élményből. Viszont
miután megnéztem eredeti nyelven, akkor érte el nálam a kellő hatást. Szóval én
nekem nincs bajom a szinkronizálással, de ezt mindenképpen eredeti nyelven
érdemes nézni.
Összegezve Az ördögűző a legjobb, amit a horror műfaj valaha
megszült. A korszak ábrázolása briliáns, a félelem keltése zseniális, az
effektek időtállóak, a színészek nagyon jók és a kislány nagyon félelmetes. A legjobb
horror filmnek mondanám, de nálam mégis csak a 2. helyre csúszott le. Nem
azért, mert vannak benne hibák (egyáltalán nincs hibája), de van egy film, ami
nálam nagyobb hatást keltett, mint Az ördögűző. Erről majd később legyen szó,
annyi elég, hogy akik ismernek engem, azok tudni fogják miről is beszélek :D
Én a Klasszikus Hollywood volt. Legközelebb újra találkozunk.
Értékelés: 10/10
Ez ismét jól sikerült! Azt szeretem a "Klasszikus Hoollywood"-ban, hogy ha elolvasom a film háttér történetét, magát az akkori szociális háttért is megismerem. Ha nem láttam a filmet, rögtön kedvet kapok a megnézéséhez. Gratulálok, és ez nem az elfogultság hangja!
VálaszTörlés