Texasi láncfűrészes mészárlás
Hello mindenkinek ez itt a Klasszikus Hollywood. Akik követik
a blogomat, azok nyílván rájöttek, hogy folytatom a horror rovatot, aki pedig
most véletlenül bukkant bele ebbe a kritikába, annak javaslom az előző
részeket. Na de nem akarom reklámozni magamat, inkább kezdjünk bele a témába.
Legutóbb egy ördögűzés történt, most pedig tovább haladunk 1973-ból 74-be. Ebben
az évben szintén egy olyan horror került a mozikba, ami egy új alműfajt hozott
létre. Ezt a tényleges filmkritika előtt kielemzem. Ez a műfaj a slasher műfaja.
Az, hogy jó vagy rossz, hogy létrejött-e ki-ki döntse el saját magában. Kezdjük
„Mi is a slasher?” Ez talán a horror műfaj leg agyon használtabb és leg
elcsépeltebb műfaja. Annyi a jellemzője, hogy a főszereplő egy sorozat gyilkos,
története meg annyi, hogy megöl pár fiatalt, akik bulizni mennek az adott
helyre. Ennyi. Oké azt hozzá kell tennem, hogy embertől függ, hogy valaki
szereti-e a műfajt vagy sem. Mert azért vannak jó tulajdonságai. Ha nagyon
fáradt vagy, akkor biztos, hogy nem egy 3 órás Keresztapát nézel meg.
Egyszerűen beraksz egy ilyen kaliberű filmet, ami rövid is + nem kell rajta
gondolkodni. Ilyen fáradt napokon tényleg jók ezek a filmek. Viszont nem
filmrajongóknak. Akik azért értenek a filmekhez, azok látják, hogy ennek a
műfajnak rengeteg hibája van. Sőt, az sem biztos, hogy horrornak lehet e
nevezni? Mert a horror a félelem keltésre fókuszál és abban, hogy látványosan
megölik a szereplőket semmi ijesztő nincs, csak gyomorgörcs és rosszullét.
Persze vannak kivételek pár esetben. Viszont az évek múlásával a slasher
műfaját egyszerűen tönkretették. Már annyira a jól bevált sablont követik
minden filmjükben, hogy nem tudnak már újat mutatni. Tudjuk mikor hal meg egy
adott karakter és, hogy mikor lesz ijesztgetés. Persze még mindig jó lehet agy
kikapcsolónak, de ez már nem annyira jellemző, mint régen. És, hogy honnan
indult az egész. Egy nagyon olcsó horror filmtől, melyet állítólag valós
események ihlettek. Ez a Texasi láncfűrészes mészárlás.
Történet: Egy tini banda elmegy gyerekkori
házukba nyaralni és bulizni, de megjelenik Bőrpofa, egy maszkos láncfűrészes
gyilkos és sorra tizedeli a csoportot. Ennyi. Komolyan, ennyi az egész. Na de
esünk túl rajta.
Megvalósítás: Először is kiemelném a film elején
megjelenő szöveget, mely arról tanúskodik, hogy ez egy igaz történet. Mikor
először hallottam erről a filmről egy kicsit felcsigázott, hogy tényleg mind
igaz? Aztán persze rájöttem, hogy ez az egész csak kitaláció. A rendező
nyilatkozott róla, hogy a filmet egy bolti vásárlás inspirálta. Egyszer sorban
állt a kasszánál és mellette csomó láncfűrész volt felakasztva. Viszont Bőrpofa
karakterét valós személy inspirálta, méghozzá Ed Gein, aki egy wisconsini
farmer volt. Az ő házában találtak emberi bőrből készített tárgyakat és
maszkokat, de ezeket Gein mind a temetőből hozta. Ugyanis ő egy sírrabló volt.
Ha meg is ölt volna embereket, nem láncfűrésszel. Viszont ő nem csak Bőrpofa
karakterét inspirálta, hanem Norman Bates-ét a Psychoból és Hannibál Lecter
karakterét. Na de térjünk rá a filmre. Figyelembe kell venni, hogy nagyon
alacsony volt a költségvetés, mégis kultuszfilm lett belőle. Sőt sok országban
be is tiltották az erőszakos jelenetei miatt. Ilyen tudattal ültem le a film
elé. Meg kell említenem, hogy nekem egy horror rajongó barátom mesélt a filmről
és én nem bírtam elaludni egy jó darabig. Gondoltam, hogy jézusom ez egy nagyon
kemény film, amit soha nem akarok megnézni. Majd pár évvel később megnéztem és
nagyon, de nagyot csalódtam. Később utána olvastam, hogy ez nem a vérrel és a
látványos halálokkal, akkar elborzasztani, hanem a hangulatával. Én ezért
bíztam benne, hogy egy jó filmet kapok, de nem így történt. Ezzel is az a helyzet,
mint az Élőholtak éjszakájával. Nem állta ki az idő próbáját.
Hozzá teszem, én
elismerem, hogy ez a film fontos. Hiszen nem tagadhatjuk le, hogy ez volt az
első slasher a világon és az akkori nézők nem számítottak minderre. De a mai tini-horrorral
teli világban ez is csak egy a sok közül hatást éri el. Ha még csak ez lenne a
baj, de a filmnek további problémái is vannak. Először is az, hogy az eleje
szintén egy jó filmet sejtett. Forró levegő, nyomasztó helyiségek. Ez mind
végig kíséri a művet és vannak jó pillanatai pl. a gyilkos házának dekorációi
nagy hatást érnek el, de hiába jó az atmoszféra, ha vele párhuzamosan minden
rossz. Lehet az alacsony költségvetésre fogni, de itt most többről van szó pl.
a film valamit szimbolizálni akkar. A világ elvadulását, a boldog békeidők
végét. Hülyeség. Ebben a filmben nem találtam semmi olyat, ami valamilyen társadalomkritikát
fogalmazna meg. Ha van is benne azt nagyon eltömíti a klisés történet. Tudom,
hogy ez akkor 74-ben újdonság volt, de könyörgöm az Ördögűző után is rengeteg
ördögös film készült, de nem akadunk fent rajta, mert kiállta az időt. Ez a
film viszont nem. És az egészbe beleraktak olyan jeleneteket, mely már
vígjátékba csap át. Ezen a filmen én csak nevetni tudtam, de csak is kínomban.
Ha van valami, ami talán kiemelkedő ebben a filmben az a vacsora jelenet.
Röviden, annyi, hogy az egyik lányt elkapja a Bőrpofa családja és a szeme
láttára elkezdenek morbid és abszurd dolgokat művelni. Az a jelenet nagyon
hatásos és ez az egyetlen, amit nyomasztónak is tudok mondani.
Karakterek, színészek: Mint mondtam az atmoszférán kívül,
mindenben bukta a film, még a karakterekben is. A tini banda egyszerűen a
filmtörténelem legunalmasabb bandája. Az égvilágon semmit sem tudunk róluk. Na
de lehet mondani, hogy ez egy horror film ide nem kellenek karakter
részletezések, de könyörgöm, azért legyenek már egy kicsit érdekesebbek. De még
az sincs meg. Annyira semmilyenek, hogy azonosulni sem tudtam velük. Amikor
kinyírták őket nem sajnáltam őket. Egyedül egy csaj marad életben, az egész
filmben, de ő is annyira semmilyen, hogy nem tudtam érte izgulni+ fül
megterhelő feladat volt őt végig hallgatnom. A végére, nagyon túlzásba viszi a
sikítozást. Már vártam, hogy mikor nyírják ki, de nem. A film végéig
sikoltozott. Viszont, aki a kegyelemdöfés volt az Bőrpofa. Mikor először hallottam
róla, akkor féltem tőle. Csak képeket láttam róla, de féltem tőle. Mikor
megnéztem a filmet, mit kaptam? A történelem legostobább és legszerencsétlenebb
sorozatgyilkosát. Annyira szerencsétlen, hogy ezt már nem lehet az alacsony
költségvetésre fogni. Pedig a maszkja nagyon para, a fegyvere keménnyé teszi
őt. De, ami azok mögött van. Hát komolyan mondom, törött lábbal, sőt 2 törött
lábbal is eltudnék menekülni előle. Van a filmben egy üldözéses jelenet. Ez is
nagyon jól működne, de Bőrpofa szerencsétlenkedése elrontja az egészet. A
legvékonyabb gallyakban (ismétlem GALLYAKBAN) akad bele és mikor már ott van
előtte 1 cm-re a sikoltozó csaj, akkor is inkább a feje fölött lóbálja a
láncfűrészét, minthogy lecsapná vele áldozatát és rögtön vége lenne a filmnek.
A vacsora jelenetnél pedig szintén az ő jelenléte rombolja az összképet. Ott
van ez a nagyon félelmetes alap szituáció, ő pedig ott pózol kisminkelt
maszkban! Én, én, én ezt nem tudtam már hova tenni. Mi volt ezzel a készítők
célja. Féljek vagy nevessek? Ezt már soha nem fogom megtudni.
Teknikai megvalósítás: ALACSONY KÖLTSÉGVETÉS. Amúgy a
hátterek és a díszletek azok, amik még működnek a filmben.
Összegezve, elismerem, hogy fontos a horror történelmében, de
legyünk őszinték, távolról sem állta ki az idő vasfogát. Vannak benne olyan
hibák, melyeket nem lehet az alacsony költségvetésre fogni, a gyilkos pedig
nagyon kiábrándító. Aki szereti a slasher-t, annak ez a film is tetszeni fog,
aki viszont inkább jó filmeket, akar nézni, azoknak nem ajánlom.
Én a Klasszikus Hollywood voltam. Sziasztok.
Értékelés 10/5
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése