2015. október 20., kedd

Texasi láncfűrészes mészárlás

Texasi láncfűrészes mészárlás


Hello mindenkinek ez itt a Klasszikus Hollywood. Akik követik a blogomat, azok nyílván rájöttek, hogy folytatom a horror rovatot, aki pedig most véletlenül bukkant bele ebbe a kritikába, annak javaslom az előző részeket. Na de nem akarom reklámozni magamat, inkább kezdjünk bele a témába. Legutóbb egy ördögűzés történt, most pedig tovább haladunk 1973-ból 74-be. Ebben az évben szintén egy olyan horror került a mozikba, ami egy új alműfajt hozott létre. Ezt a tényleges filmkritika előtt kielemzem. Ez a műfaj a slasher műfaja. Az, hogy jó vagy rossz, hogy létrejött-e ki-ki döntse el saját magában. Kezdjük „Mi is a slasher?” Ez talán a horror műfaj leg agyon használtabb és leg elcsépeltebb műfaja. Annyi a jellemzője, hogy a főszereplő egy sorozat gyilkos, története meg annyi, hogy megöl pár fiatalt, akik bulizni mennek az adott helyre. Ennyi. Oké azt hozzá kell tennem, hogy embertől függ, hogy valaki szereti-e a műfajt vagy sem. Mert azért vannak jó tulajdonságai. Ha nagyon fáradt vagy, akkor biztos, hogy nem egy 3 órás Keresztapát nézel meg. Egyszerűen beraksz egy ilyen kaliberű filmet, ami rövid is + nem kell rajta gondolkodni. Ilyen fáradt napokon tényleg jók ezek a filmek. Viszont nem filmrajongóknak. Akik azért értenek a filmekhez, azok látják, hogy ennek a műfajnak rengeteg hibája van. Sőt, az sem biztos, hogy horrornak lehet e nevezni? Mert a horror a félelem keltésre fókuszál és abban, hogy látványosan megölik a szereplőket semmi ijesztő nincs, csak gyomorgörcs és rosszullét. Persze vannak kivételek pár esetben. Viszont az évek múlásával a slasher műfaját egyszerűen tönkretették. Már annyira a jól bevált sablont követik minden filmjükben, hogy nem tudnak már újat mutatni. Tudjuk mikor hal meg egy adott karakter és, hogy mikor lesz ijesztgetés. Persze még mindig jó lehet agy kikapcsolónak, de ez már nem annyira jellemző, mint régen. És, hogy honnan indult az egész. Egy nagyon olcsó horror filmtől, melyet állítólag valós események ihlettek. Ez a Texasi láncfűrészes mészárlás.

Történet: Egy tini banda elmegy gyerekkori házukba nyaralni és bulizni, de megjelenik Bőrpofa, egy maszkos láncfűrészes gyilkos és sorra tizedeli a csoportot. Ennyi. Komolyan, ennyi az egész. Na de esünk túl rajta.

Megvalósítás: Először is kiemelném a film elején megjelenő szöveget, mely arról tanúskodik, hogy ez egy igaz történet. Mikor először hallottam erről a filmről egy kicsit felcsigázott, hogy tényleg mind igaz? Aztán persze rájöttem, hogy ez az egész csak kitaláció. A rendező nyilatkozott róla, hogy a filmet egy bolti vásárlás inspirálta. Egyszer sorban állt a kasszánál és mellette csomó láncfűrész volt felakasztva. Viszont Bőrpofa karakterét valós személy inspirálta, méghozzá Ed Gein, aki egy wisconsini farmer volt. Az ő házában találtak emberi bőrből készített tárgyakat és maszkokat, de ezeket Gein mind a temetőből hozta. Ugyanis ő egy sírrabló volt. Ha meg is ölt volna embereket, nem láncfűrésszel. Viszont ő nem csak Bőrpofa karakterét inspirálta, hanem Norman Bates-ét a Psychoból és Hannibál Lecter karakterét. Na de térjünk rá a filmre. Figyelembe kell venni, hogy nagyon alacsony volt a költségvetés, mégis kultuszfilm lett belőle. Sőt sok országban be is tiltották az erőszakos jelenetei miatt. Ilyen tudattal ültem le a film elé. Meg kell említenem, hogy nekem egy horror rajongó barátom mesélt a filmről és én nem bírtam elaludni egy jó darabig. Gondoltam, hogy jézusom ez egy nagyon kemény film, amit soha nem akarok megnézni. Majd pár évvel később megnéztem és nagyon, de nagyot csalódtam. Később utána olvastam, hogy ez nem a vérrel és a látványos halálokkal, akkar elborzasztani, hanem a hangulatával. Én ezért bíztam benne, hogy egy jó filmet kapok, de nem így történt. Ezzel is az a helyzet, mint az Élőholtak éjszakájával. Nem állta ki az idő próbáját.


 Hozzá teszem, én elismerem, hogy ez a film fontos. Hiszen nem tagadhatjuk le, hogy ez volt az első slasher a világon és az akkori nézők nem számítottak minderre. De a mai tini-horrorral teli világban ez is csak egy a sok közül hatást éri el. Ha még csak ez lenne a baj, de a filmnek további problémái is vannak. Először is az, hogy az eleje szintén egy jó filmet sejtett. Forró levegő, nyomasztó helyiségek. Ez mind végig kíséri a művet és vannak jó pillanatai pl. a gyilkos házának dekorációi nagy hatást érnek el, de hiába jó az atmoszféra, ha vele párhuzamosan minden rossz. Lehet az alacsony költségvetésre fogni, de itt most többről van szó pl. a film valamit szimbolizálni akkar. A világ elvadulását, a boldog békeidők végét. Hülyeség. Ebben a filmben nem találtam semmi olyat, ami valamilyen társadalomkritikát fogalmazna meg. Ha van is benne azt nagyon eltömíti a klisés történet. Tudom, hogy ez akkor 74-ben újdonság volt, de könyörgöm az Ördögűző után is rengeteg ördögös film készült, de nem akadunk fent rajta, mert kiállta az időt. Ez a film viszont nem. És az egészbe beleraktak olyan jeleneteket, mely már vígjátékba csap át. Ezen a filmen én csak nevetni tudtam, de csak is kínomban. Ha van valami, ami talán kiemelkedő ebben a filmben az a vacsora jelenet. Röviden, annyi, hogy az egyik lányt elkapja a Bőrpofa családja és a szeme láttára elkezdenek morbid és abszurd dolgokat művelni. Az a jelenet nagyon hatásos és ez az egyetlen, amit nyomasztónak is tudok mondani.


Karakterek, színészek: Mint mondtam az atmoszférán kívül, mindenben bukta a film, még a karakterekben is. A tini banda egyszerűen a filmtörténelem legunalmasabb bandája. Az égvilágon semmit sem tudunk róluk. Na de lehet mondani, hogy ez egy horror film ide nem kellenek karakter részletezések, de könyörgöm, azért legyenek már egy kicsit érdekesebbek. De még az sincs meg. Annyira semmilyenek, hogy azonosulni sem tudtam velük. Amikor kinyírták őket nem sajnáltam őket. Egyedül egy csaj marad életben, az egész filmben, de ő is annyira semmilyen, hogy nem tudtam érte izgulni+ fül megterhelő feladat volt őt végig hallgatnom. A végére, nagyon túlzásba viszi a sikítozást. Már vártam, hogy mikor nyírják ki, de nem. A film végéig sikoltozott. Viszont, aki a kegyelemdöfés volt az Bőrpofa. Mikor először hallottam róla, akkor féltem tőle. Csak képeket láttam róla, de féltem tőle. Mikor megnéztem a filmet, mit kaptam? A történelem legostobább és legszerencsétlenebb sorozatgyilkosát. Annyira szerencsétlen, hogy ezt már nem lehet az alacsony költségvetésre fogni. Pedig a maszkja nagyon para, a fegyvere keménnyé teszi őt. De, ami azok mögött van. Hát komolyan mondom, törött lábbal, sőt 2 törött lábbal is eltudnék menekülni előle. Van a filmben egy üldözéses jelenet. Ez is nagyon jól működne, de Bőrpofa szerencsétlenkedése elrontja az egészet. A legvékonyabb gallyakban (ismétlem GALLYAKBAN) akad bele és mikor már ott van előtte 1 cm-re a sikoltozó csaj, akkor is inkább a feje fölött lóbálja a láncfűrészét, minthogy lecsapná vele áldozatát és rögtön vége lenne a filmnek. A vacsora jelenetnél pedig szintén az ő jelenléte rombolja az összképet. Ott van ez a nagyon félelmetes alap szituáció, ő pedig ott pózol kisminkelt maszkban! Én, én, én ezt nem tudtam már hova tenni. Mi volt ezzel a készítők célja. Féljek vagy nevessek? Ezt már soha nem fogom megtudni.


Teknikai megvalósítás: ALACSONY KÖLTSÉGVETÉS. Amúgy a hátterek és a díszletek azok, amik még működnek a filmben.

Összegezve, elismerem, hogy fontos a horror történelmében, de legyünk őszinték, távolról sem állta ki az idő vasfogát. Vannak benne olyan hibák, melyeket nem lehet az alacsony költségvetésre fogni, a gyilkos pedig nagyon kiábrándító. Aki szereti a slasher-t, annak ez a film is tetszeni fog, aki viszont inkább jó filmeket, akar nézni, azoknak nem ajánlom.

Én a Klasszikus Hollywood voltam. Sziasztok.




Értékelés 10/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése