2016. január 16., szombat

A visszatérő

A visszatérő


Sziasztok, ez itt újra a Klasszikus Hollywood. Az Aljas nyolcasnál, már említettem az irányvonalat, amit tartani szeretnék. Ennek 1. pontja volt Tarantino új filmje és úgy érzem, ez a projekt egész ígéretes lenne, szóval itt az ideje folytatni, mivelhogy egy új film érkezett a mozikba, ami talán az idei Oscar szezon legeredményesebb filmje is lehet. Ez pedig nem más, mint az új Dicaprio film A visszatérő. A Golden Globe-on is hatalmas eredményeket ért el és talán az Oscar is agyon fogja jutalmazni. De a legfontosabb kérdés, ami felmerülhet. Dicaprio vajon megkapja e élete első Oscarját? Ezt is majd kitárgyaljuk, de előtte beszéljünk egy kicsit magáról a színészről. Mindenki ismeri őt és sokan korunk legmeghatározóbb és legjobbjának tartják. És én kitartok e vélemények melett. Zseniális színésznek tartom őt és sok olyan filmje van, amit szinte mindig újra tudok nézni. Azért tartom én is nagynak Dicaprio-t, mert azért valljuk be egyáltalán nem indult rózsásan a karrierje. A fiatalabb időszakában ő inkább szépfiú volt, mintsem színész. Jelen esetben a Titanicra, illetve a Romeo és Júliára gondolok. Persze Romeóról nem nyilatkozhatok, mert még nem láttam a filmet, viszont a Titanicot, elégé túlértékeltnek tartom. Ne sértődjenek meg a rajongók, távolról sem egy rossz film. A látvány például pazar benne, de a love story-val őszintén szólva nem tudtam, mit kezdeni. Már sokszor hangoztattam, hogy nem vagyok egy romantikus típus, de hát ez van. Inkább haladjunk tovább, mert ez a Visszatérő és nem a Titanic kritika. A lényeg, hogy Dicaprio-t inkább azért rakták bele a filmekbe, mert kellet egy szép arc a női nézőknek. Ezek után, teljesen ebbe a skatulyábba ragadhatott volna, de történt valami, ami megváltoztatta addigi életét. 2002-ben pártfogása alá vette Hollywood egyik legjobb rendezője Martin Scorsese, aki neki adta a New York bandái című film főszerepét. Erről sem tudok, még nyilatkozni, mert nem láttam. Utána jött Spielberggel a Kapj el, ha tudsz című életrajzi film, ami nekem egy pozitív meglepetés volt. Persze itt is inkább volt szépfiú, de most már inkább gyakorolta a színészkedést. Majd jött még egy Scorsese film Az aviátor, ami elégé megosztotta a nézőket. De utána ért el ahhoz a ponthoz, mikor is bekerült a halhatatlan színészlegendák közé. Minden a Véres gyémánttal kezdődött, amiben bebizonyította, hogy tud ő ilyet is, ha akar. A szerepét jelölték Oscar-ra is. De, ami szerintem az igazi fordulópont volt, az a zseniális 2006-os Scorsese film, A tégla. Ennél a pontnál, Leo végleg kiszakadt a szépfiú státuszból. Olyan alakítást tett le az asztalra, hogy én csak tátott szájjal bámultam a képernyőt. És itt kezdődött el az Oscar hisztéria is. A Tégla után pár évvel későbbi nagy dobása a Viharsziget volt, amiben szintén maradandó alakítást tett le az asztalra. Majd az Eredet, de azt hozzá kell tennem, hogy az a film, nem miatta volt zseniális. Aztán megérkezett 2 film, amik után már kitörtek a botrányok, hogy nem kapta meg értük az Oscar-t. Az egyik a Django elszabadul című Tarantino western, amit nem kell részleteznem, látni kell! A másik pedig a Wall street farkasa. Ennél a filmnél Leo elérte a csúcspontját, legalább is szerintem. Képes volt, a Tégla által felrakott lécet is megugornia. Előre elmondom, a Wall street farkasa, nem a legjobb film tőle, de a legjobb alakítását itt érte el. És hát a szokásos történések. Dicaprio-t jelölték a díjra, de végül nem ő kapta meg. És őt érdekelte ez? Nem igazán. Interjúiban nyilatkozott is, hogy nem várja el, hogy megkapja az elismerést. Ám, de most más dolog történt. Dicaprio megpróbálkozott megint megszerezni a díjat. És, hogy sikerrel, járjon egy olyan csapattal forgatott, akik tele vannak Oscar-osokkal. Inárittu a rendező (tavaly nyerte meg a díjat a Birdmannel), Lubezcki, az operatőr és még sorolhatnám. Ez lett a Visszatérő.


Történet: A film igaz történet alapján készült. Abban az időben járunk, mikor, még a telepesek harcaban álltak az indiánokkal. A történet egy prémvadász csoportról szól, akiken rajta ütnek az őslakók, ezért menekülniük kell. Köztük van Hugh Glass (Dicaprio), akit egy alkalommal, megtámad egy grizly medve. Társai nem hagyják magára, így a csapat 3 tagot küld ki, hogy vigyázzanak rá és ápolják. Ám az egyikük John Fitzgerald (Tom Hardy), hamar el akar menekülni az indián területről, ezért azt hazudja, hogy Glass meghalt és az egyetlen szemtanút megöli, aki nem más, mint Glass félvér fia. Miután ott hagyja őt, Hugh próbál felépülni sérüléseiből, majd neki vág a hosszú útnak, hogy haza találjon és bosszút állhasson a fia meggyilkolásáért.

Megvalósítás: Most, ahogy elmondtam az alapokat, úgy hangzik, mint egy túlélő dráma, megfűszerezve egy bosszú történettel. És nagyjából ilyen a film is. De, hogy milyen? Nagyon, nagyon, nagyon jó. Én nem gondoltam, volna, hogy az Aljas nyolcas után, még jöhet egy zseniális mozi, de bátran kimerem jelenteni a Visszatérő a legjobb a januári felhozatalból. Persze nem tökéletes, de haladjunk sorjában. A forgatás pokoli nehéz volt. Inárittu ragaszkodott, ahhoz, hogy kint a szabadban, stúdiói beavatkozás nélkül, természetes fényben forgassanak. Így nagyon elcsúsztak a határidőkkel, de hát jó munkához idő kell. Inárittu tudta, ha ilyen filmet, akar csinálni, akkor a legfontosabb az, hogy hihető legyen. És ez sikerült, de még mennyire. Az egész film egyszerűen nincs túljátszva, nincs benne hatásvadászat, hanem hihető. Mi nézők pedig úgy érezzük, mintha a főszereplővel együtt benne lennénk a történetben. Ugyan úgy érezzük a hideg hó viharokat, a tűzhely lágy melegségét, és az elhullt állatok bűzét. Ugyan akkor a film nyers és brutális. Nincs benne ez a Tarantino vértenger, de nagyon hitelesen van megoldva a brutalitás. De mi a film lényege, azon kívül, hogy Dicaprionak kell az Oscar? Az ember és a természet örök harca. Kikerülne ki győztesen? Vajon az ember képes uralni a természet törvényeit? A filmben ezt Dicaprio vándorlásán láthatjuk. A természet ott akadályozza meg útjában, ahol csak tudja. Folyó sodrás, hóvihar és persze az indián törzsek is. Ugyan akkor hozzá kell tenni, hogy a film megvalósításban tényleg nem tökéletes. A közepe például elégé lelassul és vannak benne pontok, mikor a gyönyörű tájon kívül, nincs semmi igazán nézni való dolog. De talán pont ez volt a cél. Végtére is ez egy művész mozi. Megengedheti magának, hogy lelassuljon. És csak gondoljunk bele. Ha olyan helyzetbe kerülnénk, mint Hugh Glass, akkor is nagyábból így nézne ki a végeredmény. Nem sietünk, szép lassan próbálunk túlélni. Mert ez így van rendjén. És ezért megtudom, bocsátani a lassúbb részeket, mert ezek is maximálisan kellettek a filmhez. A lényeg itt az ember és természet örök harca és a túlélés gondolata.

Karakterek, színészek: És rántsuk le a leplet. Ismétlem a kérdést. Dicaprio megfogja e kapni az Oscart? Szerintem nagy esélye van rá. Egyrészt, mert biztos kezekbe került. Egy olyan témájú filmben vállat, szerepet, amit az Akadémia általában díjazni szokott. És azért Inárittu egy olyan filmes, akiben bízik a gála. És, ne felejtsük el, hogy a Globe-on is rengeteg díjat bezsebelt a film, köztük Leo is. Szóval, igen. Elég nagy az esély rá, hogy megnyeri a díjat. De meg is érdemli? Bármennyire is imádtam a filmet, azért azt kijelentem, hogy nem ez volt a legjobb alakítása neki. A film 1. felében még fel is merült bennem az a kérdés, hogy „Akkor is jó lenne ez a film, ha nem Dicaprio lenne a főszereplő?” És láttam azt is, hogy ezt a karaktert bárki eljátszhatta volna, ugyan ilyen jól. Utána eszembe jutott a forgatási körülmény és végül teljesen megváltozott a véleményem. Mint mondtam, pokoli nehéz volt forgatni. De Dicaprio mégis rábólintott a projektre. Rengeteg dolgot kellett bevállalnia, hogy megkapja azt a nyavalyás díjat. Mínuszokban kellett színészkednie stb. És mégis nagyon jól el tudta játszani a szerepét. És szerintem ez a jó színészkedés. Egyé válni a karakterrel, minden nehézség ellenére. Leónak sikerült. És már csak ezért megérdemelné a rég váratott díját. Viszont ne feledkezzünk meg egy másik karakterről sem, aki nem más, mint Tom Hardy. Nekem ő mindig is Bane-ként volt emlékezetes a Sötét lovagból. Viszont ebben a filmben egyszerűen briliáns, amit csinál. Néhol, még Capriot-tól is ellopja a showt. Teljesen tudott, azonosulni Fitzgerald karakterével. És maga a figura, nem nagyon nevezhető a tipikus gonosznak. Saját törvényei vannak és bár ezek radikálisak és néhol már embertelenek, mégis csak azért teszi, hogy túlélje a helyzetet és új életet kezdjen (lehetőleg gazdag földesúrként Texasban).

Teknikai megvalósítások: Nem fogom húzni. Ennél szebben fényképezett filmet, életemben nem láttam még. Egyszerűen lenyűgöző, amit Emmanuel Lubezcki művelt. Ha megnézitek a filmet, akkor mindenképpen moziban, mert erre találták ki a nagyvásznat. A nagytotálok olyan jól vannak felvéve, hogy az ember úgy érzi, ott van, látja, érzi. Én csak dicsérni tudom. Nem kell ehhez 3D, hanem egy Lubezcki. De nem csak a tájfotók zseniálisak, hanem az egy-snittes részek is. Amikor akció vagy csata van a filmben, akkor a már megszokott vágás nélküli felvételeknél maradtak a készítők. Ezeket a részeket nehéz leforgatni, főleg, úgy hogy közben a rendezőnek rengeteg embert kell instruálnia. De itt megint lenyűgöző munkát végeztek. A kamera, olyan szögben mozog, mintha mi nézők részese lennénk a csatának. Nagyon jó ötlet volt, hanyagolni a stúdió forgatást és helyette kimenni a szabadba. Mi nézők valósnak érezzük az eseményeket és a színészek is jobban beletudták élni magukat. Egyedül, ahol látszott a CGI használta, az a medve támadás volt, de még az is jól nézett ki. A zene talán kivételt képez, mert csak egy szólam csendül fel az egész film alatt, de azok is a legjobb pillanatban hangoznak el. És, mint mondtam a film lényege, hogy elhitesse a nézővel, hogy ott van a szereplőkkel. A hatásvadász zene ezen csak rontott volna szerintem.


Összegezve ez a film, ott lesz az év legjobbjai között. Én nagyon fogok neki szurkolni az Oscar gálán, mind a filmnek, mind Dicaprionak. Szóval

Azoknak ajánlom:

·       Akik bele akarják élni magukat egy filmbe.
·       Akik Dicaprio rajongók
·       Akik gyönyörködni, akarnak a szép tájakon

Nem ajánlom:

·       Azoknak, akiket nem kötnek le a művészfilmek
·       Akik nem tudnak azonosulni a túlélődrámákkal
·       Akik csak úgy néznek, meg egy filmet, ha az le van szinkronizálva (mert nem fogják leszinkronizálni, azt most megmondom)

Remélem meghoztam pár embernek a kedvét a filmhez. Ha tetszett like-oljatok vagy írjatok hozzászólásokat. Én a Klasszikus Hollywood voltam. Medve támadás nélküli napot mindenkinek J



Értékelés: 10/10

1 megjegyzés:

  1. Én láttam a filmet! Az unokám hívott el, hogy nézzem meg és nem bántam meg! Pedig először azt gondolta, hogy nem fogom élvezni, mert nincs szinkronizálva. Most azt mondom, soha ne szinkronizálják ezt a filmet! Dicaprio hangja kell ehhez a filmhez. Kiváló színészteljesítmény, nem játszotta túl a szerepét. Az operatőri munka zseniális. Igen, megérdemli többszörösen is az Oscart! Ezt a kritikát nem lehetne elküldeni az Akadémiának? Ismét kiváló filmkritikát olvastam! Gratulálok! Köszi, hogy elhívtál a filmre!

    VálaszTörlés