Aljas nyolcas
Sziasztok, ez itt újra a Klasszikus Hollywood. 2016 a
változás éve. Mindenki megfogad valamit és próbálja azt be is tartani. Velem is
ez fordult elő. Elhatároztam, hogy 2016-ban egy új dolgot indítok el. Itt az
ideje, hogy egy kicsit aktuális legyek és az ez évben kijött filmekről is
beszéljek. Nem kell aggódni, lesz még régi filmekről is szó, de azért mégis
csak jobb irányvonal lenne, ha a mostani év kínálatairól is beszélnék. A
koncepció olyan lenne, mint bármely filmes magazinnál. Megnézni az e hónapban
kijött filmeket és leírni róla a véleményemet és ti eldönthetitek, hogy szántok
e rá időt és pénzt, hogy moziba lássátok az adott művet vagy nem. Szerintem ez
egy jó útvonal lenne a blogg számára, én is szívesen csinálnám és gondolom ti
is inkább olvastok az aktuális dolgokról, mintsem a régi időkről. De attól
függetlenül lesznek még régi filmek bemutatása is. Írjátok le kommentbe, hogy
mennyire tetszik nektek ez a váltás. A másik dolog, hogy valószínűleg nem
időrendi sorrendbe lesznek írások a filmekről. Egy példába illusztrálva. A
visszatérőről hamarabb lesz kritika, mint a Steve Jobs-ról, pedig az utóbbi
előbb jött ki. Ez azért van, mert meg kell válogatni, hogy miket nézzek meg
mozikban és miket otthon, torrenten letöltve. De a lényeg, mi lényeg próbálok
minél több művet kielemezni. És térjünk rá az év első nagy dobására, ami nem
más, mint az Aljas nyolcas, az új Tarantino film. A mű előtt érdemes beszélni
magáról a rendezőről. Gondolom, nem mondok újat, de ő az egyik kedvencem.
Viszont nem csak rendezőként, hanem inkább forgatókönyv íróként zseniális.
Olyan párbeszédeket tud írni, hogy azt tanítani kéne. A filmjeiben látszik is,
hogy inkább a karakterekre és a párbeszédjeikre helyezi a hangsúlyt, mint sem a
cselekményre. Röviden beszéljünk az életútjáról, mert már az is megér egy
misét. Nem végezte el az iskolát, épp ezért egy helyen tudott dolgozni egy videotékában.
Ott a kedvenc B kategóriás filmjeit nézegetve, sajátította el a filmkészítés fortélyait.
Majd a szerencse ő hozzá pártolt. A tékás évei során megírta a Kutyaszorítóban
forgatókönyvét, amit bemutatott Harvey Keitelnek és ő rábólintott a projektre.
Meg lett a költségvetés és 1992-ben elkészült a Kutyaszorítóban. Az alacsony
pénzmennyiség és a minimális (egy) helyszín miatt nem vártak nagy sikereket.
Viszont Tarantino egy zseniális forgatókönyvet írt és ezzel a termék remek
lett. A film után rendezők keresték fel, hogy írjon skriptet a filmjeikhez.
Tarantino ezzel szedte össze azt a pénzmennyiséget, amivel letudta forgatni, az
azóta kultikus Ponyvaregényt 1994-ben, mellyel nem csak az első Oscarját kapta
meg, de Cannes-ban megnyerte az Arany Pálmát is. Kis személyeskedés, hogy a
Ponyvaregény az egyik kedvenc filmem. A párbeszédek, a színészek, a fekete
humor és a már-már nevetségessé váló véres jelenetek, mind hozzá járulnak ahhoz,
hogy a világ egyik legjobb filmjével álljunk szembe. Én idézni tudok ebből a
filmből és bármikor újra tudom nézni, bárhol. Ezután Tarantino eltűnt egy időre
a színről. Az 1997-es Jackie Brown nem aratott akkora sikert. A következő
projektje a 2004-es Kill Bill volt, ami eltért a mester eddigi rendezésétől.
Itt már nem a párbeszédek voltak előtérben, hanem a véres jelenetek és mentségére
szóljon, hogy nagyon véres és az akciók zseniálisak. A film mégsem lett a
kedvencem. Valahol hiányoltam azt a cool faktort, amit annyira imádtam a
Ponyvaregényben és a Kutyaszorítóban. Ettől függetlenül nem lett rossz film.
2007-ben pedig jött a Grindhouse-Halálbiztos, ami (sajnálom rajongók), de
Tarantino egyetlen rossz filmje. A forgatókönyv még jó is lett volna, de a
karakterek és a színészek borzasztóan idegesítőek voltak (Kaszkadőr Mike-ot
kivéve). De ne kellet temetni őt, mert 2009-ben jött a Becstelen Brigantyk,
amivel bebizonyította, hogy még mindig egy zseni. Megmaradt a stílusa, viszont
a felfogás megváltozott. Kicsit komolyabb hangvételű lett, viszont ettől
függetlenül, még mindig egy ízig-vérig Tarantino mozi lett. Nekem szintén egyik
kedvenc filmem. A zsenialitását, pedig tovább öregbítette a 2012-es Django
elszabadul, ami megint olyan felfogásban készült, mint a Brigantyk (csak most
inkább viccesebb stílusban). A Django szintén egy kedvenc filmem lett (mint
bármely Tarantino, ami nem a Grindhouse), ami nem mellesleg visszahozta a
western műfaját. És mikor kiderült, hogy most 2016-ban ismét egy westernt fog
rendezni, én örültem. És ez lett az Aljas nyolcas.
Történet: Még nagy vonalakban is bot egyszerű a
története. Egy havas western tájon vagyunk a polgárháború ideje alatt. Egy
postakocsi halad Red Rock települése felé. 2 utas van. John Ruth (Kurt Russel)
a „Hóhér”, aki elkapta a 10 000 dollárt érő gyilkost, Daisy Domergue-t
(Jennifer Jason Leigh). Út közben felvesznek egy másik fejvadászt, Marquis
Waren-t (Samuel L Jackson), aki szintén körözött gyilkosokat visz (holtan).
Hozzájuk csatlakozik még Red Rock leendő sheriffe, Chris Mannix (Walton
Googins). Egy hó vihar miatt, azonban meg kell állniuk egy fogadóban, ahol
további 4 emberrel találkoznak, majd felmerül gyanakvásként, hogy nem véletlenül
vannak most ebben a fogadóban. Senki sem bízik senkiben, mindenki gyanakszik a
másikra.
Megvalósítás: A film életútja nem volt könnyű
szülés. Miután Tarantino bejelentette, hogy elkészült a forgatókönyv, az rögtön
kiszivárgott a netre. Ezen annyira feldühödött, hogy nem akarta leforgatni a
filmet. Viszont a barátai és munkatársai addig nyaggatták, hogy, végül mégis
elkészítette (persze kicsit átírta a scriptet). Majd bejelentette, hogy a zenét
nem más fogja szerezni, mint Ennio Morriccone a legendás western zeneszerző,
aki már 40 éve nem írt westernhez zenét. Ez azért volt érdekes, mert 1.
Tarantino nem szokott zenéket írni a filmjeihez, hanem más szerzőktől lévő
számokat használ fel a filmjeihez. Így volt a Djangónál is, mikor Morriccone
már meglévő zenéjéhez nyúlt hozzá. 2. Morriccone, annyira kibukott Tarantinora
a Django miatt, hogy elhatárolódott tőle, most pedig mégis segít neki. És végül
el is készült a film. Milyen lett? Elégé megosztóra sikeredet. Hogy én mit gondolok?
ÉN IMÁDTAM! De haladjunk sorjában. Tarantinora mindig is jellemző volt, hogy
más filmekből vett ötleteket a sajátjához. Ezért rengetegen megvádolták őt
lopással és koppintással. Ő mindig is azt vallotta, hogy amit csinál az
tisztelgés a kedvencei előtt. Ebben a művében, pedig nem mástól vette az
ötletet, mint a sajátjától. Ugyan is az Aljas nyolcas a legelső filmjének a
Kutyaszoritóban-nak a western változata. Ezt bizonyítja az egy helyen játszódó
helyszín. Illetve sok színészt visszahozott, aki a Kutyaszorítóban is
szerepeltek. Pl. Tim Roth és Michael Madsen. Ugyan akkor a film, egy másik
klasszikustól is ötletet merített, ami nem más, mint az 1982-es A dolog című
sci-fi horror. Bizonyításként, ott van a havas táj, az elzártság, a senki nem
bízik senkiben elv, illetve abban a filmben is Kurt Russel volt a főszereplő és
milyen meglepő, itt is. Az alkotás talán annyival másabb, mint a többi, hogy
lassabb tempójú. Nem annyira pörgős és sok benne a beszélgetés. A film amúgy 3
órás, szóval azért elég nagy vállalkozás volt, úgy megcsinálni, hogy szinte
csak beszélgetnek benne. És talán ez a film egyetlen hibája. Néhol már túl sok
a beszélés, túl sok a felesleges szó. Ez főleg az 1. felénél érezhető, de ott
nagyon. És miért, nem vagyok ennyire kiborulva ezért? Mert ezek a párbeszédek ízig-vérig
zseniálisan vannak megírva. Tarantino bebizonyította, hogy még, mindig tud
nagyon jó párbeszédeket írni. Itt nem csak, hogy lazák, meg viccesek, hanem még
feszültek is. Komolyan, néhol, már a lábam gyökerezet a földbe, annyira jól
volt adagolva a thrilleri feszültség. A film ezen kívül, még fekete-komédiaként
is működik. Nem egyszer volt olyan rész, amikor nevettem a mozi során. Néhol
már annyira groteszk volt a film, hogy ahhoz, már tényleg mernie kellet a
rendezőnek. És, hát a végére, mint mindig, itt is elszabadul a pokol. Ez a
rész, szintén adrenalin pumpálóan fantasztikus. Az egyhelyszínes környezet csak
tovább fokozza az őrületet. A film pedig véres. Nagyon, nagyon véres. Néhol már
a Kill Billt is lealázza vérmennyiség szinten. Sokan ezért is vádolták, hogy ez
már túl erőszakos, túl véres. Megértem, de ez ízlés kérdése. Én betudtam
fogadni, mert mellette ott voltak a dumák, a para hangulat és…..
Karakterek, színészek: Bár, nem sikerült mindenkit
bemutatni, viszont akik éppen a képernyő előtt voltak, azok zseniálisan színészkedtek.
Élükön az örök kedvencemmel Samuel L Jacksonnal. Ez a fazon a megtestesített
lazaság. Olyan alakítást tesz le az asztalra, hogy az félelmetes. Volt a
filmben egy monológja, amibe konkrétan bele borzongtam. De ott van még Kurt
Russel, aki szintén jó, illetve egyik személyes kedvencem Tim Roth, aki remekül
játssza el a tenyérbe másszó alakot. De itt van még Michael Madsen, aki viszont
kevés időt kapott. De, aki ellopja mindenkitől a showt (Sam Jacksonon kívül),
az Jennifer Jason Leigh. Oscaron, ott kell lennie a jelöltek között. Alapjában
dönti romba a mai Hollywoodi blockbusterek női ideálját. Nem azért van ott,
mert kell egy női karakter, akire a hím nemű nézők nézhetnek, hanem ennek
teljesen az ellentétje. Egy pszichopata, kiszámíthatatlan, őrült nő. Élvezet
volt nézni, minden arc rezdülését. Remélem ezek után, visszatérnek az
emlékezetes női karakterek a vászonra.
Tekinkai megvalósítások: Az operatőri munka, egyszerűen
gyönyörű. A havas tájak, illetve a házban játszódó részek gyönyörűen vannak
fotózva. Olyan klasszikus westerneket idéz meg, mint a Jó, a rossz és a csúf
(csak homok helyett, hó van). A díszletek kor hűek. Látszik, hogy Tarantino
tisztelegni akart a 60 évek westernjei előtt. És a zene. Hát emberek!
Morriconne egy zseni. A feszültség keltéshez, hozzá segít az elképesztő zene.
Összegezve ezt a filmet én imádtam. Nem a legjobb Tarantino
film (ezt nem is vártam el tőle), de benne van a legjobbak között. Az egyetlen
negatívum az a túl sok beszélgetés, de még azok is hatást érnek el. De mivel 2
fajta ember van a világon ezért, elmondom, kiknek ajánlom és kiknek nem.
Ajánlom:
- · Azoknak, akik imádják Tarantino stílusát
- · Imádják a westernt
- · A fekete humort
- · És a remekül felépített történetet és karaktereket.
Nem ajánlom:
- · Azoknak, akik undorodnak a vértenger láttán
- · Akik nem vevők a groteszk stílusra
- · És akik a 3 órás film hallatán falra másznak
Én a Klasszikus Hollywood voltam. Ha
tetszett a kritika, akkor likeoljátok. És írjatok kommenteket, hogy jó lesz e
ez az irányvonal. Sziasztok J
10/9,5
Szeretném megnézni, ellenállhatatlanná tetted a film elemzésével. Szerintem akik szeretik az ilyen típusú filmeket meg fogják nézni. Gratu!
VálaszTörlés